Årets Cinderella Whisky Fair – en dundersuccé

Årets Cinderella Whisky Fair – en dundersuccé

I helgen var det återigen dags för Viking Lines egenproducerade och återkommande whiskymässa som numera rankas som den sjunde största i hela världen. Under tre dagar lockade mässan 4 600 whiskyintresserade resenärer som erbjöds möjlighet att bekantade sig med 620 olika whiskysorter från ett 30-tal utställande företag. 1300 personer deltog i Master Class-symposier. Ombord pågick även en whiskyauktion som inbringade 82 600 kronor. Pengarna donerades oavkortat till Östersjöfonden.

För sjunde året i rad anordnade Viking Line det som redan blivit världens största flytande whiskymässa. Ombord fick besökarna möjlighet att träffa whiskyleverantörer från världens alla hörn, allt från nordiska destillerier som Box, Mackmyra, Spirit of Heaven och Teerenpeli till whisky från Japan, Taiwan, Australien, Indien, USA och förstås även från Skottland och Irland.

Det svenska destilleriet Box lanserade 700 speciellt framtagna flaskor för Cinderella. Kvoten för första avgången, 300 flaskor Box Archipelago såldes slut på fyra minuter. Alla 700 flaskor gick åtunder mässkryssningarna.Under resan fick besökarna möjlighet att delta i drygt 100 Master Class-föreläsningar där det även fanns tillfälle att provsmaka den ädla drycken. Den dyraste whiskyn som såldes under helgen var en 50 årig Glen Grant för 78 000 kronor.

I samband med mässan arrangerades även en välgörenhetsauktion dit mässans leverantörer hade donerat whiskyflaskor som sedan auktionerades ut bland mässbesökarna. Hela summan på 82 600 kronor skänktes oavkortat till Östersjöfonden.

– Mässan blev till en jättesuccé på alla sätt. Omsättningen ökade med tio procent och även auktionen uppnådde ett nytt rekord. Ett stort tack till alla våra gäster och 200 representanter från de olika whiskyföretagen. Hoppas vi ses nästa år igen, hälsar Robert Hellström, taxfreechef på Viking Cinderella.

Tilläggsinformation:
Helena Kneck, Informationschef Viking Line (Sverige), tel: 08-452 41 49