Cinderellas bildäck blir Östersjöns största mässutrymme - Världens första innebandyturnering till sjöss hålls på nya mässdäcket

Som enda fartyg på Östersjön kan Viking Lines flaggskepp Cinderella numera använda bildäcket som mässdäck. Fartyget kan då erbjuda konferens- och mässyta på över 2100 m2 på ett och samma ställe. Första evenemang på det nya mässdäcket blir innebandyturneringen ”Baltic Sea Floorball Cup” som avgörs på fyra innebandyplaner ombord. Sedan 2003 har Viking Line kunnat erbjuda den för Östersjön unika möjligheten att ha stora mässor till havs ombord på Viking Cinderella. Efter anpassning av däck 3, som gjordes i början av året, är det numera möjligt att arrangera mässor på en yta på upp till 2 100 m2. Mäss- och exponeringsutrymmet kan utökas med andra utrymmen ombord, såsom med konferensavdelningen på däck 9 och med det omgjorda Sea Side Café på däck 7, till totalt ca 3 500 m2. Fartyget behöver inte chartras för att kunna utnyttja däcket. – Vi är helt ensamma om att kunna erbjuda ett mässdäck av denna storlek och kvalitet. Det öppnar helt nya möjligheter för oss och våra kunder. Vi kan arrangera skräddarsydda mässor och arrangemang för upp till 1 400 deltagare per dygn, allt från branschmässor och events till olika slags turneringar, TVinspelningar och nybilsexponeringar. Dessutom kan vi använda vårt eget befintliga bussnät för att hämta deltagare från hela landet. Det blir en helt annorlunda totalupplevelse där mat, dryck och underhållning ingår och alla deltagare träffas ombord under minst ett dygn. Fartyget kan ta emot 2 500 passagerare på varje kryssning, säger Anders Hildemar, produktchef för Cinderella på Viking Line Skandinavien. Första evenemanget på det nya däcket blir världens första innebandyturnering till sjöss, Baltic Sea Floorball Cup, som avgörs på mässdäcket den 30/4. Fyra innebandyplaner för tre spelare plus målvakt byggs upp ombord för ändamålet, och 120 lag deltar. De första mässorna äger rum i september, då pensionärsorganisationerna PRO och SPF har en gemensam mässa för nästan 6 000 besökare på fyra påföljande avgångar. I takt med att möjligheterna med mässdäcket blir känt förväntar Viking Line sig att locka helt nya kundgrupper från hela landet. – Vi har märkt att det redan finns ett enormt intresse för mässdäcket. För vår del finns det egentligen inga begränsningar för hur många som kan delta i varje mässa. Vi förlänger bara antalet mässdygn och byter ut 1 400 personer om dagen. Vi kan köra så länge som kunden vill, säger Anders Hildemar. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Hildemar, produktchef, Viking Line Skandinavien, tel. 08-452 41 30 alt. 070-452 42 72 Helena Kneck, informationsansvarig, Viking Line Skandinavien, tel 08-452 41 49 alt. 070-452 41 49