Goda nyheter på Viking Line i höst: Oktoberfest, vilträtter, champagne och tonvis med skaldjur ombord

Hösten kommer med god mat och dryck på Viking Lines fartyg. Nu är det återigen dags för den uppskattade viltfestivalen, Oktoberfest samt det klassiska julbordet. Dessutom anordnas champagne-, vin- och whiskykryssningar, samt skaldjursveckor på Cinderella. – I vanlig ordning dukar vi upp till fest när hösten kommer, med Östersjöns bredaste mat- och dryckesutbud. Vi bjuder på allt från skaldjur och bayerskt öl till viltspecialiteter från Norrland. Dessutom blir det flera specialkryssningar med det bästa från whisky-, champagne- och vinvärlden. Det kommer kort sagt att finnas något för alla smaker, säger Helena Kneck, informationsansvarig för Viking Line Skandinavien. Nedan följer ett axplock av höstens kulinariska upplevelser till sjöss: Oktoberfest mellan den 21/9 och den 31/10 Den bayerska folkfesten har spridit sig till Östersjön och återigen firas Oktoberfest ombord på Viking Lines fartyg, med ett 50-tal olika sorters tyskt öl på dryckesmenyn. Dessutom serveras saltkringlor, fläsklägg och annat tillhörande tilltugg. På nöjesschemat står bayersk underhållning, allsång och dans. Skaldjursveckor mellan den 3/10 och den 16/10 på Viking Cinderella (ej 7/10 och 14/10) Under två veckor fylls Skärgårdskrogen på Cinderella med alla sorters skaldjur. Läckerheterna är speciellt utvalda av västkustföretaget ”Allt i Fisk”, vars skaldjursexperter är med ombord. Bland annat går det att välja mellan skaldjursbuffé eller skaldjursplateau med hummer och olika sorters kräftor, räkor och musslor. Vilt ombord mellan den 1/11 och den 21/11 Under Viltfestivalen serveras härliga vilträtter från Norrland. På menyn finns bland annat ört- och konjaksgravad rådjursrygg med tryffeldoftande karljohansvampscappuccino eller älgfilé med gräddkokta murklor och rostade rotsaker. För vintipsen står det sicilianska vinhuset Donnafugata. Fyra whiskykryssningar under hösten Viking Lines populära whiskykryssningar på Cinderella fortsätter under hösten; den 13/9, 18/10, 15/11 och 13/12. Taxfreesortimentet är utökat till ett hundratal whiskysorter och kryssningarna erbjuder måltider med whiskykaraktär, provsmakningar och intressanta föreläsningar. Champagnekryssning med Richard Juhlin den 22/11 Champagneexperten Richard Juhlin är tillbaka på Viking Line och håller i en champagnekryssning ombord på Amorella tillsammans med huset Taittinger. Förutom provsmakningar blir det minimässa, specialkomponerad meny, expertföreläsning och fina champagneerbjudanden i taxfreebutikerna. Traditionellt julbord från och med den 22/11 Till julen återkommer Viking Lines klassiska julbord, med mängdvis av juldelikatesser. På rutterna mellan Sverige och Finland serveras en blandning av svenskt-finskt julbord och på M/S Ålandsfärjan bjuds det på åländska julrätter. På Cinderella blir det som vanligt ett traditionellt, svenskt julbord samt ett mer exklusivt julbord i Skärgårdskrogen. För ytterligare information, vänligen kontakta: Helena Kneck, informationsansvarig, Viking Line Skandinavien, tel. 08-452 41 49 alt. 070-452 41 49