Lyckad utrymningsövning på Ålands hav i morse

Viking Line genomförde tidigare i dag en stor utrymningsövning på M/S Viking Cinderella i närheten av Kapellskär på Ålands hav. Drygt 1100 personer deltog i övningen som var ett samarbete mellan Viking Line och Civilförsvarsförbundet, som hade chartrat hela fartyget för ett större event.

Dagens stora övning syftade till att träna både besättning och deltagarna från Civilförsvarsförbundet i att utrymma ett stort fartyg i händelse av brand. Med ombord på Cinderella fanns även 74 observatörer, bland annat säkerhetschefer från stora svenska företag och myndigheter samt personal från andra Viking Line-fartyg.

- Vi är mycket nöjda med övningen som genomfördes för att testa beredskap, utrustning och träna personalens kunskaper under realistiska förhållanden. Hela besättningen från befälhavare och nedåt agerade helt enligt fartygets utrymningsprocedurer för att på ett snabbt och säkert sätt få ut samtliga passagerare på däck, säger Dan Roberts, säkerhetsinspektör på Viking Line.

Vid övningen fingerades en brand ombord med hjälp av rökmaskiner och annan utrustning och passagerarna utrymdes till fartygens utedäck.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Dan Roberts, sjösäkerhetsinspektör, Viking Line, tel. +358 (0)405 127 269 Helena Kneck, informationsansvarig, Viking Line Skandinavien, tel. 070-452 41 49