Passagerarrekord för Viking Line

- Över 5,6 miljoner passagerare under 2006 Under kalenderåret 2006 reste totalt 5 621 990 passagerare med Viking Line, vilket är det högsta passagerarantalet sedan 1993, då företaget omstrukturerades och blev Viking Line Abp. Passagerarökningen under året uppgår till drygt 250 000 fler än året innan, vilket motsvarar 4,6 procent. Tillväxten har varit snabb i synnerhet på de nya marknadsområdena Baltikum, Kina och Ryssland, samt på nöjeskryssningarna från Stockholm med m/s Cinderella. I Sverige har tillväxten skett på m/s Cinderellas kryssningar från Stockholm till Mariehamn, samt sommarens kryssningar till Riga, med 45 000 fler passagerare under 2006 än året innan. Totalt reste 1 034 000 resenärer med fartyget år 2006. På rutten Stockholm-Mariehamn-Helsingfors ökade passagerarmängden med nästan 3 procent – eller 30 500 passagerare – till 1 122 000. Rutten Stockholm-Mariehamn-Åbo ökade med nästan 15 000 passagerare till 1 940 000. Den största ökningen (19 procent, motsvarande 176 000 passagerare) hade rutten Helsingfors-Tallinn där totalsiffrorna uppgick till 1 083 000 passagerare. I synnerhet antalet estniska passagerare växte på denna rutt. Cirka 450 000 personbilar transporterades år 2006 med Viking Lines fartyg, en ökning från år 2005 med 8 procent. Även fraktens resultat för år 2006 är positivt. Totalt transporterades 90 000 långtradare med Viking Line, vilket motsvarar en ökning på 3 procent. Under året genomgick kryssningsfartyget m/s Cinderella och Helsingforsfartyget m/s Mariella omfattande ombyggnationer, för att öka kundernas upplevelser i form utökade shoppingmöjligheter och nya restaurangkoncept. – Vi har haft ett rekordår där vi både har tagit marknadsandelar och ökat vårt upptagningsområde i Sverige. Dessutom ser vi genom löpande undersökningar att vårt varumärke har stärkts i förhållande till våra konkurrenter under den senare delen av året och vårt erbjudande har tagits emot positivt av våra resenärer. Ombyggnationerna av våra befintliga fartyg fortgår parallellt med ett nybyggnadsprogram av nya fartyg, varav det första levereras inom ett år, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Kårström, vd, Viking Line Skandinavien, tel. 08-452 41 00 alt. 070-452 41 51 Helena Kneck, informationsansvarig, Viking Line Skandinavien, tel. 08-452 41 49 alt. 070-452 41 49