Provkör Formel 1 på Viking Lines M/S Mariella

I sommar bjuder Viking Lines Helsingforsfartyg M/S Mariella på något alldeles extra: en simulator som skapar en Formel 1-stämning på Östersjön. Från och med den 1 juli till och med den 15 augusti har resenärerna möjlighet att prova på hur det känns att köra en F1-bil från Jordan-stallet.

Viking Line bygger upp en Formel 1-zon i konferensrummet på däck 8 på Mariella. En simulatorsom konstruerats kring en äkta Formel 1-bil ligger i fokus i drygt sex veckors tid. I simulatornsitter man framför ratten i en äkta F1-bil och körupplevelsen motsvarar verkligheten i högutsträckning. Tack vare simulatorns tekniska egenskaper kan föraren exempelvis känna banansformer, accelereringar, bromsningar samt höra ljuden som om man körde en riktig F1-bil.

– Det har inte varit lätt att komma så här nära en äktaFormel 1-körning tidigare. Vi är glada att vi kan bjudabilsportentusiaster och andra resenärer på detta unikatillfälle. Vi kommer dessutom att anordna Formel 1-tävlingar på skoj samtidigt som den riktiga F1-cirkusenpågår på olika håll i världen, säger Lotta Bergman,underhållningschef på Viking Line.

Den snabbaste föraren erbjuds möjligheten att delta i en utlottning på sensommaren. Högstavinsten är en resa till Grand Prix-tävlingen i Ungern 2014 sponsrad av simulatorleverantören.F1-bilen kommer från Jordan-stallet och tävlingskördes 1998 av bland annat racingstjärnornaRalf Schumacher och Damon Hill. Bilen är i fullt körbart skick och används nuförtiden också föruppvisningskörningar. På Viking Line begränsas körningen visserligen till simulatorn. För att fåköra simulatorn måste föraren vara mellan 160–190 centimeter lång. Priset för en testrunda ärcirka 220 kronor/10 min.

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.