Stallhagens historiska öl – flaska nummer ett såld

Stallhagens historiska öl – flaska nummer ett såld

Sommaren 2010 upptäcktes fem flaskor öl från 1840-talet på ett gammalt skeppsvrak i Ålands skärgård. Det åländska bryggeriet Stallhagen har i samarbete med ett internationellt team av experter från ölindustrin lyckats rekonstruera ölen som anses vara några av världens äldsta bevarade öl. Viking Line har sedan i sommar lanserat produkten för sina kunder. Flaska nummer 1 såldes den 1 september på auktion.

Flaska nummer 1 såld för 850 euro Stallhagen Historic Beer 1842 har tappats i endast 2000 numrerade flaskor. Viking Line har fått tillgång till samtliga flaskor. Flaska nummer 1 har auktionerats ut på Viking Line Ålands Facebook-sida under perioden 1 april till 1 september 2014. Flaskan såldes för 850 euro till en person som önskar vara anonym. I gåva får personen delta i Ölkryssning som arrangeras på Viking Grace den 21 september. En del av försäljningsintäkterna från ölen går till marinarkeologisk forskning och vinsten från auktionen går till Östersjöfonden. Flaskorna är handblåsta kopior av de upphittade ölflaskorna och förseglade med champagnekork som originalen. Varje flaska säljs i en vacker trälåda.

Stallhagen
Kristiina Kurki-Suonio, Marknadsföringschef Stallhagen, direkt +358 457 344 5620