Viking Line beställer nytt fartyg

Viking Line har skrivit kontrakt med det spanska varvet Astilleros de Sevilla om ett nybygge för trafiken mellan Kapellskär och Mariehamn. Fartyget blir det första nybygget någonsin för kortruttstrafik över Ålands hav och levereras till sommaren 2009. Kontraktssumman är cirka 550 MSEK (ca 60 MEUR). Med beställningen av ett nybyggt fartyg kan de senaste landvinningarna avseende teknisk utrustning och miljöanpassning tas till vara samtidigt som utformningen av de publika utrymmena och servicekoncepten helt kan anpassas till olika delmarknaders och kundgruppers behov. Flerårig konceptutveckling bakom Viking ADCC Nybyggets arbetsnamn är Viking ADCC (All seasons Day Cruising and Commuting) och baseras på ett flerårigt utvecklingsarbete där passagerarsynpunkter och marknadsdata under en lång tid systematiskt samlats in och analyserats. Med dessa uppgifter som bakgrund definierades år 2005 preliminära specifikationer gällande publika utrymmen samt passagerar- och fordonskapaciteter. Allmänhet och kunder i Sverige och på Åland har därefter uppmuntrats att ge idéer och uppfattningar om detaljutformningen av fartyget, något som på ett fruktbart sätt bidragit till planeringsarbetet. Viking Line efterlyser ännu fram till den sista februari idéer inför den definitiva finslipningen av de publika utrymmena. Stor kapacitet, snabb överfart och mångsidiga servicekoncept Viking ADCC kan ta 1 500 passagerare och 320 personbilar. Med en marschfart på 22 knop kan överfartstiden mellan Kapellskär och Mariehamn förkortas till två timmar, vilket möjliggör en kundvänlig tidtabell året runt. För att tillgodose ett brett spektrum av kundönskemål blir matutbudet mångfacetterat med en helt ny typ av bistrobuffet. Förut på däck 6 och 7 finns en free flow cafeteria med en stor öppning mellan däcken längst fram, vilket ger utsikt genom ett panoramafönster över två däcksnivåer. I anslutning till detta utrymme finns även en separat à la carte-servering. På däck 7 finns även en bar för dans och underhållning. För att även tillgodose konferensmarknadens behov utrustas fartyget med särskilda utrymmen för dagskonferenser. Unikt flerfunktionsdäck På däck 5 finns ett fleraktivitetsdäck som under högsäsong används som ett övre bildäck och under lågsäsong fungerar som utrymme för minimässor, marknader och utställningar av olika slag. Även taxfreebutiken på cirka 700 m2 finns på denna däcksnivå, vilket ger direktkommunikation till det övre bildäcket och närhet till huvudbildäck direkt under butiksdäck. Miljö- och handikappanpassning För att minimera effekter på miljön utrustas Viking ADCC med katalysatorer på samtliga maskiner, med sorteringsanläggning för fast avfall, dels för återanvändning dels för destruktion i land. Allt flytande avfall såsom gråvatten, svartvatten och bilgevatten pumpas i land för hantering i landbaserade reningsverk. Liksom Viking Lines övriga fartyg kommer Viking ADCC att miljöcertifieras enligt ISO 14001. Särskild vikt har lagts vid att tillgodose rörelsehindrades behov, med rymliga utrymmen mellan bilarna på bildäck, rymliga trapphus och hissar samt korta, handikappanpassade kommunikationsvägar mellan entréhall, restauranger, butiksutrymmen och bildäck. – Vi kan nu erbjuda en snabbare och mer bekväm överfart till Åland för ännu fler passagerare. Fartyget blir det största i dagtrafik på rutten mellan Kapellskär och Mariehamn och är skräddarsytt efter passagerarnas önskemål och behov gällande allt från restaurangutbud och taxfreebutiker till moderna konferens- och mötesmöjligheter. Vi är mycket glada över att snart få se fartyget i trafik på Ålands hav, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien. Fartygsdata: Längd 133 meter Bredd 21,9 meter Maskineffekt 20 000 kw/26 800 hk Marschfart 22 knop Isklass 1A Bruttoregisterton 15 600 För ytterligare information, vänligen kontakta: Nils-Erik Eklund, vd, Viking Line ABp, tel: +358 18 277 23