Viking Line förgyller sommaren med 142 sorters bubbel

Sommarens lata dagar och härliga festligheter firas bäst med mousserande vin. PåViking Line finns ett brett utbud till försäljning med allt från anrik champagne ochsmakrik cava till trendig prosecco. Rederiet som har satsat på att ta fram ett brettchampagnesortiment med något för alla, sålde 240 000 liter mousserande undersommarhalvåret 2013. Även i år förutspås sommarfestligheterna frånexamensfirande till bröllop och grillfester gå i det bubblande vinets tecken.

Under sommarhalvåret 2013 sålde Viking Line totalt 240 000 liter mousserande vin vilket motsvarar 320 000 flaskor, och allt pekar på att intresset för de bubblande dryckerna håller i sig även den härsäsongen. Toppsäljarna av champagne, cava och prosecco under de senaste tolv månaderna är LaurentPerrier Brut, Freixenet Cordon Negro Brut och Bottega Vino dei Poeti Prosecco Gold.

Mousserande vin har traditionellt avnjutits för sig, men trenden går mot att allt fler upptäcker att detäven passar som måltidsdryck till en hel trerätters middag. Den stora skillnaden mellan olika sortersmousserande är hur och var de tillverkas, förklarar Pekka Rajala, restaurangchef och ordförande i VikingLines vinråd:

– Intresset för mousserande viner har ökat stadigt sedan 2010 och vi erbjuder idag 142 olika sorter iolika priskategorier. Priset återspeglar kvaliteten men man kan hitta riktigt goda mousserande även fören mindre peng. Det trendigaste just nu är italiensk prosecco som antingen får sina bubblor genom enjäsmetod på tank eller framställs på klassiskt vis såsom champagne. Cava från Spanien har varitpopulärt länge och tillverkas på samma sätt som äkta fransk champagne, det vill säga med en extrajäsning när drycken väl har tappats upp på flaska, säger Pekka Rajala restaurangchef och ordförande iViking Lines vinråd.

Rederiets utbud av mousserande viner inkluderar en ambitiös champagnesatsning med allt från merprisvärda champagnesorter till riktiga dyrgripar för den kräsna vinkännaren. I början av året invigdeViking Line även Nordens första Bottega Prosecco-bar ombord på nöjeskryssaren Viking Cinderella föratt möta det tilltagande intresset för prosecco-viner från Italien. Sedan tidigare finns den påkostadechampagneloungen Seamore på fartyget Viking Grace. Årets särskilt utvalda fartygsviner i den bubbligakategorin är champagnen Laurent Perrier Brut och cavan Codorniú 1551.

Topp fem bästsäljande champagne, cava och prosecco

Champagne topp 5
4. Martini Prosecco
5. Pol Roger Réserve Brut
5. Freixenet Rosado Brut
5. Bottega Gold (Tri-pack 3x20 cl)

Topplistorna är baserade på Viking Lines försäljning under perioden 1 maj 2013 – 30 april 2014. De mousserande vinernaär sålda i 75 cl-flaskor där annat inte anges. Utbudet finns till försäljning i taxfree-butikerna ombord, i anslutning tillá la carte-restaurangerna och i vinbarerna ombord.

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.