Viking Line inbjuder till smakfull och färgrik höst

Höstens ankomst innebär goda nyheter för den mat- och dryckesintresserade. Temaveckorna på Viking Lines fartyg är redan ett begrepp. Sommarmenyerna ersätts av det ungerska kökets kraftfulla smaker och härliga viner. De ungerska veckorna på Åbo- och Helsingforsfartygen efterföljs av de uppskattade viltveckorna och i slutet av november är det dags för det klassiska julbordet. Kryssningsfartyget Viking Cinderella bjuder på Oktoberfest, whiskykryssningar och skaldjursveckor.

- Att inleda hösten med ett eldigt ungerskt kök, sammetslena röda viner och läckra desserter till efterrättsvinet Tokaj, känns helt rätt. Vi är mycket glada över det fina samarbetet med våra ungerska leverantörer. Det kommer kort sagt att finnas något för alla smaker. Inget har lämnats åt slumpen, även "gypsymusik" med ungersk-romska musiker bidrar till stämningen. Jó étvágyat - smaklig måltid!, säger Jan Weckström, restaurangchef på Viking Line.

Ett axplock av kulinariska upplevelser till sjöss:

Ungerskt restaurangtema mellan den 25/9 och 26/10

Ungerska maträtter och viner till toner av csárdásorkestrar, serveras i Food Garden-restaurangerna på Åbo- och Helsingforsfartygen. Vinlistan ombord har anpassats till temamenyerna. Vinerna kan köpas hem till taxfreepris även från restaurangerna.

Oktoberfest mellan den 19/9 och 26/10
Den bayerska folkfesten har spridit sig till Östersjön och återigen firas Oktoberfest ombord på kryssningsfartyget Cinderella med olika sorters tyskt öl - inklusive det åländska lovprisade Stallhagen oktoberfestölet - på dryckesmenyn. Dessutom serveras saltkringlor, ölkorvar och annat tillhörande tilltugg. "Lederhosenbandet" Müncher Blitz Band spelar i puben ombord.

Skaldjursveckor mellan den 10/10 och 26/10
Under två veckor fylls Skärgårdskrogen på Cinderella med havets allehanda delikatesser.

Skaldjursexperterna från västkustföretaget "Allt i Fisk" är återigen på plats i den marina restaurangmiljön. Bland annat går det att välja mellan skaldjursbuffé med fri påfyllning eller skaldjursplateau med hummer.

Vilt ombord mellan den 27/10 och 19/11

Till mångas förtjusning serveras fylliga mustiga vilträtter under oktober ─ november i Food Garden restaurangerna på Åbo- och Helsingforsfartygen som komplement till de övriga à la carte-menyerna.

Traditionellt julbord i Viking Buffet från och med den 20/11

På rutterna mellan Sverige och Finland serveras en blandning av svenskt-finskt julbord. Kortrutten Kapellskär ─ Mariehamn har inslag av åländska julrätter. På Cinderella erbjuds ett traditionellt svenskt julbord i Viking Buffet samt ett mer exklusivt julbord i Skärgårdskrogen.

Fyra whiskykryssningar på Cinderella
Viking Lines populära whiskykryssningar fortsätter under hösten. Ombord blir det provsmakningar av exklusiva whiskysorter, måltider med whiskykaraktär samt minimässa, där ett flertal agenter presenterar sina produkter. Taxfreesortimentet består av ett hundratal whiskysorter. Varje kryssning har ett eget tema. Avresedatumen är den 11/9, 16/10, 20/11 och den 11/12.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Helena Kneck, informationsansvarig, Viking Line Skandinavien, tel. 08-452 41 49 alt. 070-452 41 49