Viking Line marknadsledande i trafiken Sverige–Finland – Nya miljöanpassade Viking Grace stod för den största ökningen

2013 var ett volymmässigt framgångsrikt år för Viking Line. Under året ökade antalet passagerare som reste med Viking Line från 6 350 000 till 6 534 000, vilket innebär en procentuell ökning med tre procent. Största ökningen stod det naturgasdrivna fartyget Viking Grace för.

I mitten av januari 2013 inledde Viking Grace sin trafik på Östersjön. Viking Grace är först på Östersjön om att drivas med naturgas. Under året har det miljöanpassade fartyget lockat många resenärer från både Sverige och Finland samt övriga länder. Viking Line har därigenom tagit en marknadsledande position på sträckan Stockholm–Åland–Åbo med en marknadsandel på 57,3 procent. Detta innebär en ökning av resenärer från 1 747 874 under 2012 till 2 092 897 under 2013. Totalt ökade passagerarvolymen på rutten, där Viking Grace trafikerar tillsammans med Amorella, med närmare 20 procent under fjolåret.

– Redan innan sjösättningen av Viking Grace hoppades vi att hon skulle göra succé bland resenärerna. Tack vare den senaste tekniken samt en modern och tilltalande design erbjuder Viking Grace en förstklassig kryssningsupplevelse för resenärerna. Självklart känns det positivt att vi nu kan avsluta året som marknadsledande på rutten Stockholm–Åbo, säger Peter Hellgren, vd på Viking Line Skandinavien.

Antalet resenärer mellan Stockholm–Mariehamn–Helsingfors, som trafikeras av fartygen Mariella och Gabriella, minskade med 4,4 procent i år jämfört med 2012 till totalt 1 068 537 resenärer. Detta kan till stor del förklaras av Gabriellas dockning från 15 maj till 7 juni. Under perioden 30 maj – 7 juni ersattes fartyget av Amorella på rutten.

Under sommaren kunde resenärerna ta del av långkryssningar mellan Stockholm, Visby och Riga med kryssningsfartyget Viking Cinderella. Totalt lockade sommarens fyra specialkryssningar 6 000 resenärer. Vanligtvis trafikerar Cinderella linjen mellan Stockholm och Mariehamn, men mellan den 14 december och 29 december sattes fartyget tillfälligt i trafik mellan Helsingfors och Tallinn. Efter detta avslutades har Cinderella varit på varvet i Landskrona för omfattande renovering och ombyggnation. Fartyget har nypremiär på svenskt vatten den 25 januari 2014. Passagerarvolymen för Viking Cinderella var 840 089 personer (jämfört med 909 000 under 2012).

På Rosella, som trafikerar kortrutten Kapellskär–Mariehamn, minskade passagerarvolymen under året till 659 277 (jämfört med 728 056 under 2012). Bidragande orsak var ett längre trafikuppehåll i början av året samt färre antal turer.

Passagerarantalet fortsatte att växa på linjen Helsingfors–Tallin som trafikeras av Viking XPRS. 1 856 703 passagerare reste på sträckan under 2013. Det innebär en ökning med 23 554 personer och en procentuell ökning med 1,3 procent. Utöver Viking XPRS trafikerade även Viking Cinderella på rutten under halva december.

Fraktvolymerna på Viking Line ökade jämfört med i fjol. Totalt gick fraktenheterna på samtliga sträckorupp med 2,4 procent.

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.