Viking Line tar New York-hitten Ramenburger till Sverige

Torsdag den 26 september lanseras Ramenburger, den senaste heta mattrenden från New York, på tioårsjubilerande nöjeskryssaren Viking Cinderella. Den japanskinfluerade hamburgaren med wasabi, chili och nudlar är sommarens stora succé bland amerikanska gourméer som har köat i timmar för att få smaka påinnovationen. Viking Line är först ut att erbjuda Ramenburger för den svenska publiken.

Ramenburger som är utvecklad av den kändanudelmästaren Keizo Shimamoto presenterades förförsta gången den 4 augusti på matmarknadenSmorgasburg i Brooklyn. Sedan dess har intresset förspecialiteten bokstavligen exploderat.

I den innovativa tolkningen av en klassisk hamburgarehar brödet ersatts med en typ av vetenudelkakor somsmaksätts med rikliga mängder wasabimajonnäs. Mellannudelkakorna läggs sedan i tur och ordning sallad, enrejäl hamburgerbiff, sjögrässallad samt salsa på mango,chili och äpplen. I stället för pommes frites serverasRamenburger med en rykande het kycklingfond.

– Att vara först om att ta en riktigt kreativ mattrend till Sverige går helt i linje med vår ambition attservera smakrik, spännande och högkvalitativ mat ombord på våra fartyg. Vi tycker själva attRamenburgern är otroligt god och ser fram emot att få introducera den för våra gäster på VikingCinderella, säger Bodil Ståhl, restaurangchef för Viking Line.Ramenburger kommer från och med torsdag den 26 september att erbjudas ombord på VikingCinderella. Den kostar 150 kronor för vuxna och 70 kronor för barn. Ramenburger serveras även pårestaurang Frank’s ombord på Viking Grace som trafikerar sträckan Stockholm-Mariehamn-Åbo.Viking Line planerar också för att erbjuda en egen Ramenburger Tuna med grillad tonfisk.För mer

Viking Line är ett nordiskt företag som länkar samman länderna runt Östersjön genom att bedriva en miljömässigt hållbar, regelbunden och lönsam passagerar- och frakttrafik. Vi strävar efter att leverera oslagbara upplevelser till alla våra gäster genom att erbjuda kryssningar, konferens- och ruttresor i en trivsam miljö till våra destinationer. Vår flotta består av fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace.