Pernilla Wahlgren ny ambassadör för WW ViktVäktarna

Pernilla Wahlgren blir svensk ambassadör när WW ViktVäktarna relanserar sitt program på global nivå. Bakgrunden är att alla människor har olika vanor och preferenser, varför programmet nu görs om till att bli betydligt mer flexibelt och individstyrt.

Pernilla Wahlgren kommer under 2020 att fronta mittWW, det nya programmet som innebär individuella kostplaner istället för ett och samma program för alla. Pernilla Wahlgren har själv genomgått ett test som kartlagt hennes attityder, preferenser och vanor kring kost och träning och fått ett individanpassat program.

-Jag lever ett extremt hektiskt liv idag och det har gjort att mina rutiner kring mat och träning blivit lidande. Mitt mål är inte att gå ner i vikt – några få kilon på sin höjd – men jag är strax över femtio nu och kommer inte undan med att slarva på samma sätt som förut. Genom att utgå från mina personliga förutsättningar kan mittWW hjälpa mig till hälsosamma vanor som jag faktiskt klarar av att hålla, säger Pernilla Wahlgren.

Ulrika Ennen, vd på WW ViktVäktarna i Sverige, kommenterar företagets nysatsning:

-Det är vetenskapligt bevisat att skräddarsydda metoder leder till större engagemang och fler beteendeförändringar än vad generella metoder gör. För att hjälpa människor att gå ner i vikt på ett sunt och hållbart sätt vill vi förstå allas olika behov och vanor – för att sedan anpassa planen efter individen istället för tvärtom, säger hon.

Sifo-rapport om vikt, mat, träning och hälsa
I samband med relanseringen släpper WW ViktVäktarna hälsorapporten ”Det som funkar för dig kanske inte funkar för mig”, en studie om svenskarnas attityder och vanor när det gäller vikt, kost, träning och hälsa. Rapporten bygger på en omfattande undersökning genomförd av TNS Sifo under oktober 2019, med totalt 1022 respondenter i olika åldrar.

I rapporten (som kan laddas ner i sin helhet här: https://www.viktvaktarna.se/se/rapport-synen-pa-halsa)  framkommer bland annat att det finns tre olika personlighetstyper när det gäller matvanor och viktminskning: den som vill bestämma själv i hög grad, den som vill ha lite riktlinjer och den som vill ha hjälp att hålla full koll på matintaget.

På frågan vad man anser är vore viktigast för att lyckas gå ner vikt svarar flest att det vore att ha så få förbud som möjligt. 20 procent uppger detta – och då främst kvinnorna.

Nära en av fem svarar att det vore att ha en lång lista på hälsosam mat att förhålla sig till och nästan lika många uppger att vore att minimera behovet av portionskontroll.

Knappt var tionde – och då främst männen – har ett behov av att få hjälp med portionskontroll.

För mer information om rapporten, kontakta: Isadora Cugler, Spotlight PR isadora.cugler@spotlightpr.se

För mer information om nya WW ViktVäktarna, kontakta:Ulrika Ennen, VD på WW ViktVäktarna
ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073-364 15 74

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9–12 april 2019. Totalt intervjuades 1095 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

WW ViktVäktarna, internationellt kallat WW, är ett globalt hälsoföretag och världens ledande kommersiella viktminskningsmetod. Vi inspirerar miljontals människor till hälsosamma vanor i vardagen. Med vår digitala tjänst och genom personliga möten tar WW ViktVäktarnas medlemmar del av en hållbar livsstil och inspireras till god och nyttig mat, lustfyllda aktiviteter och ett sunt tankesätt. Med mer än fem decenniers erfarenhet av att skapa communities och en stark expertis inom beteendevetenskap strävar vi efter att inspirera till god hälsa för alla. För att läsa mer om WW ViktVäktarna och vår syn på en hälsosam livsstil, besök www.viktväktarna.se