VIKTVÄKTARNA PRESENTERAR RESULTAT FRÅN NY GLOBAL STUDIE

ÖVERVIKTSKONGRESS STOCKHOLM 11-15 JULY

Fetma är en global epidemi som påverkar människor från alla inkomstgrupper oberoende av kön och ålder. Världshälsoorganisationen, WHO, förutspår att det kommer finnas 2.3 miljarder överviktiga människor år 2015, och mer än 700 miljoner vuxna som lider av fetma. Övervikt påverkar redan över 20 procent av befolkningen i Storbritannien, Tjeckien och Tyskland1..

Kostnaden för fetma är idag alarmerande och hårt belastade sjukvårdsystem kämpar för att klara av konsekvenserna. Beräkningar tyder på att fetma och dess konsekvenser står för upp till 7 procent av sjukvårdskostnaderna i EU, och då har man inte räknat in lägre produktivitet, utebliven produktion och död i förtid. En del länder hotar med ”fettskatt” och begränsningar för marknadsföring och försäljning av viss mat.

På den Internationella Kongressen om Övervikt, ICO, som äger rum i Stockholm i juli kommer ViktVäktarna/Weight Watchers tillsammans med världens ledande forskare inom övervikt för att diskutera lösningar. Weight Watchers kommer att presentera en ny global effektivitetsstudie som visar att ViktVäktarna/Weight Watchers metod fungerar i olika kulturer och befolkningar för att ge en medicinskt betydelsefull viktminskning på ett flexibelt och smidigt sätt.

Journalister som är på ICO eller som deltar i ViktVäktarna/Weight Watchers webbkonferens online, får möjlighet att samtala med forskare och viktminskningsexperter från ViktVäktarna/Weight Watchers och kan på så vis också få bättre inblick i hur ViktVäktarna/Weight Watchers program fungerar:

[1] WHO: Global Database on Body Mass Index” and “OECD Factbook 2006: Quality of Life – Obesity

[1] http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/nutrition/documents/nut_obe_prevention.pdf

Symposium sponsrat av Weight Watchers International

Mån 12 juli 2010, 17:00-18:30, Rum  K1, Stockholm International Fairs & Congress Centre (Stockholmsmässan)

• Första resultaten från en global klinisk studie på Weight Watchers effektivitet runt om i olika kulturer och befolkningar, presenterad av Susan A Jebb, PhD, RD, Head of Nutrition and Health Research Medical Research Council, Human Nutrition Research, Cambridge.
    • David Kirchhoff, President & CEO, Weight Watchers International, presenterar och överlämnar Sebrell Award till F. Xavier Pi-Sunyer, MD, MPH och uppmärksammar att alternativ för att stoppa överviktsepidemin behövs utforskas.
    • Eric Finkelstein, PhD, MHA, författaren till  ‘The Fattening of America’, kommer att adressera bredden och djupet av överviktsepedemin medan Steven H. Woolf, MD, MPH och Jennifer Poulter, PhD kommer att presentera resultat från studier som visar på exempel på olika typer av lösningar som behövs (ska bekräftas).

Efter symposiumet ges möjlighet för exklusiva intervjuer med talarna.

Presskonferens och webbkonferens (webinar)

Tisdag 13 juli kl 12-13

Plats: Stockholmsmässan, Rum 202

För att delta i telefonkonferensen (ljud):

1. Ring in på: +46(0)850 513 713

• Slå därefter in möteskoden: * 756205 *
  • a)      Var snäll och tryck på *6* under konferensen = mute

b)      För hjälp (helpdesk): ring +32 (0)2 404 88 00 eller slå *10* under mötet.

För att se konferensen live (bild).

• Klicka på följande länk: https://freetrial.webex.com/freetrial/j.php?ED=135457667&UID=0&PW=NMTMwMzg1M2Q0&RT=MiMyMg%3D%3D
  • 2         Fyll i namn och email och klicka på: "Join Now"

Övrigt: Logga in ett par minuter före webinariet startar, det är öppet från kl 11:45.

Om du har frågor I förväg, mejla: ctoubeau@cambre-associates.com

• Mel Stubbing, President, Weight Watchers International, förenklar och ger en överblick av forskningen som presenteras på ICO.
    • Eric Finkelstein PhD, MHA diskuterar den växande ekonomiska bördan inom sjukvården relaterad till övervikt.
    • Karen Miller-Kovach MBA, MS, RD, Weight Watchers International, New York, presenterar resultat från studier i Kina och Spanien som visar att Weight Watchers fungerar i olika kulturer och befolkningar.
    • Dr. Jenny Poulter of Nutrition Works in the UK, konsult hos Weight Watchers, presenterar en remiss från National Health Service och en granskning av 30,000 patienter.
      • Professor Steven H. Woolf, MD, MPH, professor i familjemedicin på Virginia Commonwealth University, berättar om resultat från en studie om elektroniska hälsojournaler för att stötta sjukvårdsråd och konsultation.

ViktVäktarna/WeightWatchers
    I Sverige har 2 miljoner svenskar minskat sin vikt med hjälp av ViktVäktarna. ViktVäktarna har funnits i Sverige sedan 1972 och är ett helägt dotterbolag till Weight Watchers International. ViktVäktarna erbjuder en effektiv metod för att uppnå en hållbar viktminskning som innebär att man får äta allt – men inte alltid. ViktVäktarna följer de svenska näringsrekommendationerna. Läs mer på: www.viktvaktarna.se

Weight Watchers International, Inc. är världens ledande viktminskningsföretag, som finns över hela världen genom ett nätverk av företagsägda- och franchisingföretag. Weight Watchers håller närmare 50 000 möten varje vecka över hela världen. WeightWatchers.com tillhandahåller även viktminskningsprodukter på Internet och är den ledande Internetbaserade viktminskningstjänsten i världen. Dessutom har Weight Watchers ett brett utbud av produkter, publikationer och program för de som är intresserade av viktminskning och viktkontroll.

För mer info: http://www.ico2010.org/media.htm