Weight Watchers International, Inc. (ViktVäktarna) utser Mindy Grossman till ny CEO

ViktVäktarnas moderbolag Weight Watchers International, Inc. (NYSE: WTW) har tillkännagivit att Mindy Grossman tillträder som CEO från och med juli 2017. Mindy Grossman kommer även ingå i Weight Watchers styrelse. Fram till dess att Mindy Grossman tillträder kommer företaget i en övergångsfas fortsatt att ledas av vd:ns närmaste medarbetare, ekonomidirektören Nicholas Hotchkin samt direktörerna Thilo Semmelbauer och Christopher Sobecki.

Mindy Grossman kommer till Weight Watchers från HSN, Inc. där hon haft rollen som vd sedan 2008. Där hjälpte hon företaget att växa till fyra miljarder dollar i försäljning direkt till konsument, med intäkter som till mer än hälften kommer från digital försäljning. Under sitt ledarskap har hon utvecklat varumärket HSN till ett lifestyle-nätverk, startat branschledande digitala innovationer och skapat unika och framgångsrika samarbeten med varumärken och profiler. Hon är allmänt erkänd som en skicklig företagsledare, innovatör och förespråkare av mångfald och jämlikhet på arbetsplatsen, med bl.a. tre utnämningar i Forbes magazine som en av världens 100 mäktigaste kvinnor.

Ray Debbane, ordförande i Weight Watchers styrelse, kommenterar följande: ”Jag är väldigt glad över att Mindy Grossman kommer till Weight Watchers som CEO. Mindy har en otroligt stark meritlista när det handlar om att ta in modiga och utvecklande idéer i företag för att dessa ska kunna frigöra sin potential. Under sin lysande karriär har hon arbetat med några av de största varumärkena och genomgående förvandlat konsumenters intressen och målsättningar till visionära innovationer. Weight Watchers har åter börjat växa och Mindy är rätt person att ta vårt företag till en helt ny nivå och ge varumärket kraften att nå sin fulla potential.”

Mindy Grossman berättar: ”Jag ser otroligt mycket fram emot att ansluta till Weight Watchers och att leda nästa fas i företagets utveckling. Det här är en fantastisk möjlighet att använda teknik och konsumentinsikter för att skapa innovativa personliga upplevelser, bygga lojala ’communities’ och påskynda tillväxt. I slutändan är förmågan att inspirera människor till att leva hälsosammare och lyckligare liv det som motiverar mig både på ett personligt och professionellt plan. Jag ser fram emot att samarbeta med styrelsen – inklusive Oprah – och teamet för att hjälpa Weight Watchers förbättra människors liv runt om i världen genom viktnedgång och sundare levnadsvanor.”

Oprah Winfrey säger: ”Mindy är en framgångsrik visionär och entreprenöriell kraft i affärssammanhang och jag ser fram emot att arbeta med henne. Hon har erfarenheten, passionen och den positiva energin för att ta Weight Watchers till nya spännande platser.”

Mindy Grossmans biografi
Mindy Grossman har mer än 38 års erfarenhet av att bygga och utveckla konsumentvarumärken. Mellan 2008-2017 hade hon rollen som vd för HSN, Inc. och satt i företagets styrelse. Mindy Grossman började på IAC, HSN:s tidigare moderbolag, 2006 som vd för IAC Retail. Till tidigare milstolpar i karriären hör att hon varit global vice vd på Nike, Inc., och vd för Polo Jeans Company, vice vd för New Business Development på Polo Ralph Lauren Corporation, vd på Chaps Ralph Lauren och Vice President för Menswear för Warnaco, Inc. Hon har även innehaft seniora positioner på Tommy Hilfiger och Oxford Industries.

2014 utsågs Mindy Grossman till en av de ”Most Creative People in Business” av Fast Company och hon var även med på Fortunes lista över ”Business Person of the Year”. 2013 utnämnde Forbes magazine Mindy Grossman som en av världens 100 mäktigaste kvinnor, en utnämning hon fått tre gånger. 2011 utsågs hon till ”Corporate Innovator of the Year” vid Ernst & Young Entrepreneur of the Year® Florida Awards. Både 2010 och 2011 rankades Mindy av Financial Times som en av världens 50 mest framgångsrika kvinnor i affärsvärlden.

Mindy Grossman är styrelseordförande i National Retail Federation. Hon är även viceordförande för UNICEF USA och sitter i styrelsen för Bloomin’ Brands. Dessutom är Mindy Grossman medlem i det Amerikanska handelsdepartementets rådgivande panel för digital ekonomi.

About Weight Watchers International, Inc. Weight Watchers International, Inc. is one of the most recognized and trusted brand names among weight-conscious consumers. Weight Watchers provides commercial weight management services through a global network of Company-owned and franchise operations and offers innovative, digital weight management products through its websites, mobile sites and apps. These services and products are built on the Company's weight management program, which helps millions of people around the world lose weight through sensible and sustainable food plans, activity, behavior modification and group support. Weight Watchers has an unparalleled network of service providers to assist members on their journey and also offers a wide range of products, publications and programs for those interested in weight loss and healthier living.

This news release contains forward-looking statements within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These forward-looking statements are based on management's current expectations and beliefs, as well as a number of assumptions concerning future events. These statements are subject to risks, uncertainties, assumptions and other important factors. Readers are cautioned not to put undue reliance on such forward-looking statements because actual results may vary materially from those expressed or implied. The reports filed by the Company pursuant to United States securities laws contain discussions of these risks and uncertainties. The Company assumes no obligation to, and expressly disclaims any obligation to, update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise. Readers are advised to review the Company's filings with the United States Securities and Exchange Commission (which are available from the SEC's EDGAR database at www.sec.gov, at various SEC reference facilities in the United States and via the Company's website at www.weightwatchersinternational.com).

Ulrika Ennen, marknadsdirektör på ViktVäktarna, ulrika.ennen@viktvaktarna.se, 073 364 15 74

I Sverige har två miljoner svenskar minskat sin vikt med hjälp av ViktVäktarna sedan 1972. ViktVäktarna erbjuder en effektiv metod för att uppnå en hållbar viktminskning som innebär att man får äta allt – men inte alltid. ViktVäktarna följer de svenska näringsrekommendationerna. Programmet Mat & Motion med SmartPoints bygger på en vetenskapligt beprövad metod med grundpelarna mat, motion, motivation, och möten. Läs mer på: viktvaktarna.se