Tips på effektiv rengöring

Sommar och sol är energigivande. Men solens strålar kan också belysa att ens hem är i stort behov av en ordentlig rengöring.

Tips på effektiv rengöring

Att kunna städa är inte nödvändigtvis en medfödd talang. I vissa familjer är städning en naturlig del av uppfostran, medan andra familjer får städhjälp. Då är det långt ifrån säkert att den nyttiga kunskapen förs vidare till nästa generation.

För att på ett enkelt sätt tydliggöra hur man på ett effektivt sätt tar sig an en storstädning från början till slut, har vi bett Susanne Bang Jensen, ägare till House & People Care, om tips på hur man får ett skinande rent hem.

Enligt Susanne börjar alltid en ordentlig städning uppifrån. Börja med att damma av taket med en dammvippa. Glöm inte hörnen.

- En klassisk storstädning innebär också att man öppnar upp alla fönster och gör rent mellan fönsterramarna. Därefter tvättas fönstren rena från damm och smuts. Jag väljer att inte använda ordet "putsa" eftersom det inte är tillräckligt effektivt när solen är som allra starkast. Jag använder alltid en mjuk mikrofibertrasa från Vileda som inte luddar. Efteråt använder jag Vileda Windomatic som verkligen är till stor hjälp då den inte lämnar kvar några ränder på fönsterglaset. Även den mest oerfarna städaren kan lätt få skinande rena fönster.  Vileda Windomatic suger upp det smutsiga vattnet så att det inte lägger sig i förnsterramarna.

Många börjar med att damma av, men det mest effektiva är faktiskt att börja med dammsugningen. Glöm inte att dammsuga bakom och under alla möbler. Även vägglisterna ska få sig en omgång. Därefter kan man damma av.

Anledningen till att man börjar med att dammsuga är att man då undviker att damm virvlar upp i luften från dammsugaren. Efter att allt är dammtorkat, dammsuger man en gång till för att försäkra sig om att allt damm är borta.

Nästa steg är att tvätta golven. Glöm allt vad skurborste och sur gammal golvtrasa heter. Moppen Vileda UltraMax gör det hela tio gånger lättare och mycket mera effektivt. Hinken som hör till moppen har ett smart urvridssystem så att du slipper doppa ner händerna i smutsigt vatten. För moppen i åttor över golvet så slipper du få märken kors och tvärs på golvet. I badrummet är det viktigt att allt, till och med kakelplattor och fogar, skrubbas rena från kalkavlagringar. För att göra rent i toaletten, pressa ned vattnet med toalettborsten vid vattenytan så kan kalkrengöringsmedlet börja verka. Använd gärna en rengöringssvamp som inte är för hård och repar, det gör ytskiktet mer mottagligt för smuts och kalkrester.

I köket ska skåpsluckorna torkas av och vasken ska skuras ren. Till sist ska kylskåpet få sig en ordentlig utrensning och rengöring. Tvätta rent luckor och hyllor och glöm inte grönsakslådorna. Torka av alla dörrhandtag med en ordentligt fuktig trasa för att avrunda vårstädningen. Därefter har du verkligen förtjänat en paus och en god kopp kaffe, säger Susanne.

På vår hemsida www.vileda.se kan du se vilka rengörings-artiklar du kan behöva för att göra städningen lättsam och effektiv. För det finns trots allt mycket som är roligare än att tillbringa all sin tid med att städa.

NR 7 8 APRIL/MAJ BØRN & FRITID DK 77

• wettex
  • städning
  • fönsterputsning

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS) är ett dotterbolag till tyska Freudenberg Group. FHCS tillverkar och marknadsför högkvalitativa städprodukter för professionella användare och privata konsumenter. I produktportföljen ingår märken som Vileda®, O´Cedar® och Wettex®. Produktionen av Wettex® sker sedan starten 1949 i Norrköping. Där tillverkas 200 miljoner diskdukar om året, lagda på rad räcker det ett varv runt jorden.

Linda Håkansson

Presskontakt Marknadskoordinator 040-669 50 03