Wettex® lanserar ny serie diskdukar med färgglada motiv

2018-12-03, NorrköpingWettex® har lanserat Wettex® Art Collection. Den nya serien diskdukar har en trendig, modern och naturinspirerad design och förpackning. Det är den första serien dukar med konstnärliga motiv som finns tillgänglig i industriella kvantiteter: – Diskdukar med trevliga mönster och roliga budskap finns redan på marknaden men tillverkningsprocessen är mer komplicerad och dukarna tenderar att bli dyra, säger Linda Håkansson, Product Manager på Freudenberg Home and Cleaning Solutions, företaget bakom märket Wettex®. – Att återskapa detaljerade mönster på diskdukar i industriell skala kräver en sofistikerad tryckteknik som kan hantera både cellulosamaterialet samt flera färger och fina detaljer. Wettex® Art Collection är den första serien prisvärda diskdukar med detaljerade flerfärgsmotiv som vi kan producera i stor skala för våra kunder världen över. Tekniken gör det också möjligt att göra flexibla och snabba ändringar i designen, vilket gör att produkterna kan skräddarsys enligt önskemål.

– Motiven är lekfulla och färgglada och har ett rent och stilfullt utseende. Vi har också omarbetat våra förpackningar, nya stilrena förpackningar i vitt ser ni på hyllorna i vinter. Även om den nya designen har förändrat produktens utseende behåller själva duken sina egenskaper och är lika hållbar som den klassiska Wettex-duken. Wettex® tillverkas i Norrköping av 100 % naturliga material, cellulosa och bomull och är helt nedbrytbar. Dessutom strävar vi i tillverkningsprocessen efter att minimera miljöpåverkan genom att bättre utnyttja råmaterial och minska avfall och utsläpp. Till exempel har miljöavtrycket kunnat minskas genom valet av biobränsle för interna transporter, vilket sparar tre ton koldioxid per år.

Mer information finns på:

Wettex Art Collection 3-p - Wettex svampdukar - Produkter

• Livsstil, mode, fritid

Om Freudenberg Home and Cleaning Solutions AB (FHCS) är en världsledande global leverantör av mekaniska rengöringssystem vars avancerade lösningar underlättar vardagen för miljontals konsumenter världen över. Portföljen inkluderar märken som Vileda®, O'Cedar®, Oates, Gimi®, Gala®, Wettex® och Marigold®. Företaget har en ledande marknadsposition i nästan samtliga verksamhetsländer och sålde under 2017 för mer än 938 miljoner euro och har över 3 000 anställda.Nya, effektiva produkter och distributionskanaler, teknisk innovation och ett starkt kundfokus har varit företagets nyckel till framgång under många år. Detta stöds internationellt av omfattande marknads- och kundundersökningar, innovationscenter och produktionsanläggningar världen över och ett distributionsnätverk i över 35 länder.

Linda Håkansson

Presskontakt Marknadskoordinator 040-669 50 03