Johannes Nilsson, ny tillförordnad VD för Vimek

Skogsmaskinstillverkaren Vimek i Vindeln har utsett Johannes Nilsson som tillförordnad VD. Nuvarande VD Fredrik Lundberg väljer efter 12 år i Vimek att gå vidare i karriären.

Vimek är en marknadsledande tillverkare av lätta skogsmaskiner för det skonsamma skogsbruket. Maskinerna säljs till flera marknader över hela världen.

– Jag har ansvarat för Vimek i mer än tio år och har tillsammans med alla medarbetare haft förmånen att vara med om en fantastisk utveckling i företaget. Nu känner jag att det är dags för ett coachbyte i laget och att gå vidare i arbetslivet. Vimek är ett stabilt företag med hög kompetens, välbyggda maskiner och framtiden för sig. Jag önskar alla ett stort lycka till, säger Fredrik Lundberg.

– Jag vill tacka Fredrik för allt han gjort och betytt för Vimek, alla medarbetare och kunder. Nu fortsätter vi vårt goda arbete och tar nästa steg i företagets utveckling. Vi har ett mycket positivt marknadsläge med nya affärer och står inför flera rekryteringar inom marknad- och försäljningssidan, säger Vimeks styrelseordförande Anders Strömgren.

Bra affärsläge och högt tempo

Vimek har vuxit under stora delar av 2000-talet. De senaste tre åren har omsättningen fördubblats och antalet medarbetare ökat med mer än 20 procent. Försäljningen går bra på flera marknader. För två år sen fick bolaget den största ordern i sin historia. Den omfattar mer än 120 skogsmaskiner till det statsägda vitryska företaget State Forest Enterprises med leveranser under flera år.

Stor erfarenhet

Samtidigt som Fredrik Lundberg lämnar posten som VD går Vimeks nuvarande teknik- och produktchef, Johannes Nilsson in som tillförordnad VD under tiden en ny VD rekryteras.

– Johannes har arbetat 13 år i Vimek och har en gedigen kunskap om bolagets affärer, produkter och organisation. Han sitter också i företagets styrelse och ledningsgrupp. Det är en bra lösning där vi kan använda god kompetens ur våra egna led och samtidigt fortsätta med full kraft på den redan inslagna vägen, säger Anders Strömgren.

Fortsatt hög efterfrågan

– Våra maskiner har en fortsatt hög efterfrågan och vi ser ingen avmattning. Maskinutvecklingen inom vårt område går snabbt och behovet av ett skonsamt skogsbruk världen över är större än någonsin. Mindre maskiner är smidiga, leder till färre markskador, lägre utsläpp och ger ett effektivt gallringsarbete, berättar Johannes Nilsson.

– Vi har det senaste året dessutom presenterat uppgraderade maskinmodeller och påbörjar vid årsskiftet leveranserna av nya Vimek 404 DUO, en kombinerad skördare och skotare. Vi står helt klart inför en spännande framtid, säger Johannes.

För mer information, kontakta:

Johannes Nilsson, tillförordnad VD: 0933-135 18

Anders Strömgren, styrelseordförande: 070-666 65 26

Länkar till pressbilder:

Johannes Nilsson, tillförordnad VD för Vimek

Vimek skogsmaskin

• Skogs-, träindustri

Vimek tillverkar professionella, lätta skogsmaskiner för det skonsamma skogsbruket. Företaget som har anor redan från 1900-talets början omsätter cirka 160 miljoner kronor och har ett 30-tal medarbetare. Huvudkontoret och produktionsanläggningen finns i Vindeln, 50 km väster om Umeå. Vimek har återförsäljare runt om i Sverige samt i ett flertal andra länder runt om i världen. Vimek AB ägs av Cranab AB som är en del av italienska Fassi Group.