Vimekille ennätystilaus – vastaa kolmen vuoden kokonaisvolyymiä.

Ruotsin Vindelnissä toimiva metsäkonevalmistaja Vimek on saanut historiansa suurimman tilauksen. Kauppa käsittää 126 kuormatraktoria ja hakkuukonetta, ja sen arvo on 160 miljoonaa kruunua. Asiakas on Valko-Venäjän valtiollinen metsäyhtiö State Forest Enterprises, ja kaupan rahoittaa kokonaan Maailmanpankki.

Valko-Venäjä panostaa voimakkaasti ympäristöystävällisen metsänhoidon kehittämiseen, ja Maailmanpankki on myöntänyt sille 40 miljoonan dollarin lainan tähän tarkoitukseen. Osana tätä projektia State Forest Enterprises hankkii suuren määrän ympäristöä säästäviä ja keveitä metsäkoneita. Vimek sai tilauksen osallistuttuaan tiukkaan julkiseen tarjouskilpailuun seitsemän muun metsäkonevalmistajan kanssa. Tarjouskilpailu koski neljää eri konemallia ja -kokoa, joista Vimek toimittaa nyt kaksi.

— Tämä tuntuu luonnollisesti erittäin hyvältä. Se varmistaa tuotantomme pitkäksi aikaa. Tällä hetkellä kyse on 126 koneesta, jotka toimitetaan noin kolmen vuoden aikana, mutta kaiken mennessä hyvin määrä voi kasvaa, kertoo Vimekin toimitusjohtaja Fredrik Lundberg.

Kauppa käsittää yhteensä 126 täysin varusteltua metsäkonetta, joista 74 on hakkuukonemallia 404 T6 ja 52 kuormatraktoreita Vimek 610.2.

— Maailmanpankin rahoituksen ansiosta kauppa on meille hyvin turvallinen, Fredrik sanoo.

Koneiden toimittamisen lisäksi jälkimarkkinat, eli huolto, tekninen tuki ja varaosatoimitukset tulevat lisäämään yrityksen myyntiä, henkilöstötarvetta ja toimintaa.

— Pitkälle ulottuvan ja varman tilauskannan lisäksi kauppa merkitsee varaosien kysynnän merkittävää kasvua seuraavien viiden vuoden aikana. Se antaa meille paljon mahdollisuuksia laajentumiseen sekä lisää kilpailukykyämme kasvavan volyymin myötä, Fredrik Lundberg sanoo.

Ennätysvuosi keveille metsäkoneille

Vimek on ympäristöä säästävässä metsätaloudessa käytettävien keveiden metsäkoneiden markkinoita johtava valmistaja. Yrityksen kehitys on ollut viime vuosina erittäin positiivista. Viime vuosi oli jälleen ennätyksellinen, sillä Vimek myi lähes 70 konetta ja sen liikevaihto nousi 62,5 miljoonaan kruunuun. Puolet yrityksen metsäkoneista myydään Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin, toinen puoli menee muualle Eurooppaan.

Vimekin koneita on Valko-Venäjällä jo ennestään. Viisi vuotta sitten Brestin alueelle Lounais-Valko-Venäjälle myytiin ja toimitettiin kaksitoista konetta. Koneista on tullut hyvin suosittuja, ja ne ovat herättäneet kiinnostusta myös muilla lähellä olevilla markkinoilla.

— Olemme myyneet koneita Valko-Venäjälle muutaman vuoden ajan, ja se on osoittautunut myös kilpailullisesti hyvin toimivaksi. Lisäksi koneemme soveltuvat valkovenäläiselle puustolle erittäin hyvin, kertoo Fredrik. Hän sanoo myös, että tämä on varmasti ollut yksi niistä syistä, jotka ovat vaikuttaneet State Forest Enterprisesin päätökseen.

Koulutusta ajosimulaattorin avulla

Vimekin tarjoukseen sisältyy koneiden lisäksi koulutuspaketti ja ajosimulaattori. Simulaattori on kehitetty koulutustarkoituksiin, mutta sen tehtävänä on myös tuoda esille, mitä eroa suuren ja pienen koneen käyttämisellä harvennusleimikossa on. Simulaattori muistuttaa kahvoineen ja muine varusteineen hyvin paljon tavallista konetta.

— On tärkeää, että käyttäjä saa virtuaaliympäristössä perustiedot Vimekin koneiden ajamisesta. Simulaattorissa on esimerkiksi täysimittainen apteerausjärjestelmä, ja siksi työskentely tuntuu harjoittelijasta hyvin realistiselta, Fredrik kertoo.

Uusia työpaikkoja

Vimek on vahvistanut organisaatiotaan vähitellen muutaman vuoden aikana niin markkinoinnin, tuotannon, suunnittelun, kehityksen kuin jälkimarkkinoidenkin osalta. Koneiden tuotekehitys-, asennus- ja viimeistelytyöt tehdään vastaisuudessakin Vindelnissä, joten uusia työntekijöitä tullaan tarvitsemaan.

— Meillä on selkeä suunnitelma, jonka avulla selviämme volyymin suuresta kasvusta. Palkkasimme jo viime syksynä kolme uutta asentajaa, ja nyt kun tarjouskilpailu on ratkennut, jatkamme samaa rekrytointiprosessia, Fredrik Lundberg sanoo.

Lisätiedot:

Fredrik Lundberg, toimitusjohtaja, Vimek AB: +46-933-135 20, +46-70-399 22 86, fredrik.lundberg@vimek.se

• Industri, tillverkning

Vimek AB:

Vimek on ympäristöä säästävässä metsätaloudessa käytettävien keveiden metsäkoneiden markkinoita johtava valmistaja. Ruotsalainen yritys, jonka juuret juontavat 1900-luvun alkuun, toimii Västerbottenin läänissä sijaitsevassa Vindelnin kunnassa. Yrityksellä on noin 25 työntekijää ja sen liikevaihto on runsaat 62 miljoonaa kruunua. Vimekillä on jälleenmyyjiä Ruotsissa sekä useissa muissa maissa eri puolilla maailmaa.

Vimek kuuluu Cranab Group -konserniin (Cranab, Slagkraft, Vimek ja Bracke Forest), jonka yritykset tekevät yhteistyötä maailmanlaajuisen markkinajohtajuuden saavuttamiseksi kestävään kehitykseen perustuvassa, istutuksesta loppukäsittelyyn asti ulottuvassa metsänhoidossa. Cranab Group -konsernilla on yhteensä noin 200 työntekijää.