Blogginlägg -

DRUVAN BAKOM VINET DEL 2 – LA BASTIDE BLANCHE BANDOL – MOURVÉDRE, GRENACHE, CARIGNAN, CINSAULT

Mourvédre är den dominerande druvan i vinet La Bastide BlancheMourvédre är även en druva med flera namn, i USA och i Australien kallas den för Mataro och i Spanien Monastrell och det är även i detta land som druvan har sin ursprungliga hemvist. Dock är det på en helt annan ort som druvan har sin högsta uppskattning och detta är i Bandol i södra Frankrike vid medelhavets kust.

Det är även i Bandol som Vinias vin La Bastide Blanche Bandol har sin hemvist. Druvorna växer ofta i södersluttningar som vetter mot medelhavet. Hos producenten Earl Bronzo så växer de över 40 år gamla mourvédrestockarna i ett tunt lager lera, stenar och kalkstenar vilket hjälper växtkraften.

Mourvédre druvan är ingen lätt druva att odla då den gillar solen lika mycket som att ha rötterna i vatten, detta ter sig särskilt svårt i Bandol där sluttningarna ofta är så branta att man måste odla på terrasser.

Viner gjorda på druvan Mourvédre har ofta mycket tanniner och är ganska ”stöddiga” men klarar man av den första smällen så bjuder La Bastide blanche även på vacker frukt med inslag av plommon, björnbär. Druvan ger även alkohol samt struktur. I nya världen är viner gjorda på Mourvédre ofta strama och nyanserade eller smakrika och fruktiga.

Druvan har en djup röd färg vilket  man inte kan säga om nästa druva Grenache som även ingår i vinet la Bastide Blanche.

I södra Frankrike så är druvblandningen MourvédreGrenache samt Carignan vanlig (Dock vanligare med Syrah i stället för Carignan). Druvorna kompleterar varandra i olika aspekter och gör vinet mer komplext. Grenache är en av de mest odlade druvorna i världen och vi kommer att berätta mer om druvan när druvan bakom vinet  för Domaine du Pesquier kommer här på hemsidan om ett tag. Även denna druva har sin hemvist i Spanien och går där under namnet Garnacha. Druvan ingår ofta i viner från Chateauneuf du Pape, Cotes du Rhone samt Gigondas. Druvan gillar inte regn så Bandol lämpar sig utmärkt som hem.

På egna ben står sig Carignan inte allt för stadigt och druvan har kanske inte lämnat något majestätiskt vin till historien, (självklart finns det undantag), men trots detta så är det en populär druva bland vinodlarna. En anledning  till detta är att det är en druva som ger generösa skördar samt bidrar med mer komplexitet till druvor av mjukare karaktär. I La Bastide Blanche ingår druvan med 2 procent så det handlar främst om att vinodlaren har använt druvan för att få vinet precis dit han vill. I Italien kalls druvan för Carignano och i Spanien går druvan under namnet Cariñena eller Mazuelo (Rioja)

Cinsault ingår med 3 procent och används ofta för att runda av druvor med mer struktur, ska man lyckas göra bra viner på druvan på egen hand så krävs ett lågt skördeuttag. Cinsault har som så många andra druvor fler namn, ibland kallar man den Cinsaut och i Frankrike kan den även förekomma under namnet Oeillade. I Sydafrika kallas den ibland för Hermitage och är igenom en korsning med druvan Pinot Noir förälder till Pinotage.

Allt skörd hos producenten Earl Bronzo sker enligt tradition för hand och skördeuttaget ligger kring ca 30-35 hektoliter per hektar.

När alla dessa komponenter har blandats så har vi vinet La Bastide Blanche.

La Bastide Blanche Bandol heter 2262 på systembolaget och kostar 139:-

Vill ni lära er mer om vinet så kan ni läsa om det här, om producenten finner ni mer information här och vill ni prova vinet tillsammans med oss så gör ni det här.

Låt det smaka!