KÖTTFÄRSLIMPA MED SPENAT – PERFEKT COMFORT-FOOD I VINTERVÄDRET!

Nu när snart vintern är här och många delar av landet har fått vinterns första snö, så kan det kännas bra med lite comfort-food. Denna köttfärslimpa med spenat är ett kul alternativ till den vanliga köttfärslimpan och ger ett extra järntillskott med spenaten.

Ingredienser:

1 matsked olivolja

1 stor gul lök, fint hackad

1 liten fänkål, fint hackad (ej blasten)

1 paket fryst spenat ca 280g

¼ tesked mald muskot

2,5 dl ströbröd av mjukt bröd, ca 2 skivor

1, 3 dl fint riven Romano (Pecorino) ost

1, 3dl grade

1 tesked salt

900g blandfärs

2 stora ägg

Tillagning:

Värm ugnen till 200 grader, klä en ugnspanna med ugnsfolie och spraya ytan med matlagningsspray eller ett tunt lager olja.

Värm oljan i stekpannan på medelhög värme tillsätt lök och fänkål och låt detta koka i 5 minuter under omröring. Sänk till medelvärme. Koka grönsakerna i ytterligare 6-7 minuter tills de är mjuka och gyllene samt ta bort stekpannan från värmen. Lägg hälften av grönsakerna åt sidan i en stor skål och låt resterande del vara kvar i stekpannan.

Tillsätt spenat, muskot, samt hälften av ströbrödet, osten och grädden samt salt till den del av grönsakerna som är kvar i stekpannan.

Den andra hälften av grönsakerna som är i den stora skålen tillsätter ni blandfärs,äggen, hälften av ströbrödet, osten, grädden samt saltet. Blanda väl men inte allt för mycket.

Klä därefter en ca 20 x 11cm tjock terrinform med plastfolie och lägg hälften av köttblandningen i pannan samt fördela jämnt. Toppa med spenatblandningen och därefter den resterande köttblandningen. Pressa ordentligt.

Vänd därefter terrinformen upp och ner på ugnspannan och ta försiktigt bort terrinformen samt plasten.

Grädda köttfärslimpan i ca 1 timme och 15 minuter eller tills temperaturen i mitten av köttfärslimpan är ca 155 grader. Låt köttfärslimpan stå i ca 10 minuter så blir det lättare att skära upp köttfärslimpan.

Servera med nykokt potatis, brunsås, lingonsylt eller svartvinbärsgelé

Brunsås:

1msk smör

2 msk vetemjöl

3 ½ dl köttbuljong

½ dl grädde

Kinesisk soja

Salt och malen vitpeppar.

1. Smält smör i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan och rör ner mjölet. Sätt tillbaka kastrullen på värmen och tillsätt buljong, lite i taget. Koka såsen 4 – 5 minuter.

2. Späd med grädde och salta och peppra efter smak och tycke.

Häll i ett par droppar soja för färgens skull.

Till detta recept passar vårt vin Cameleon Cabernet sauvignon bra  och särskilt om ni väljer att ha svartvinbärsgelé till köttfärslimpan!

Vinet heter 6518 på systembolaget och kostar 79 kronor.

Låt det smaka!

• Alkoholhaltiga drycker

Hampus Landelius

Presskontakt VD-assistent, Marknad Annonsering, Marknad, Allmän information 0732368899