Puteus Salice Salentino Riserva 2007 Lansering den 1 Oktober

I oktober 2011 lanseras det Italienska vinet PUTEUS Salice Salentino D.O.C Riserva 2007.

Lanseringen är en BAS-lansering och finns tillgänglig i samtliga av Systembolagets butiker. Salice Salentino ligger i den sydöstligaste delen av Italien och kännetecknas som ett soldränkt område, rikt på historia samt som en mötesplats för kulturer och traditionellt jordbruk.

Runt det åttonde århundradet f.kr blev området en del av det grekiska imperiet. Frukten av detta möte har blivit en symbol för områdets kultur och ekonomi. Det är på denna mark som Azienda vinicola Mocavero startades år 1950 med Tommaso Mocavero som var Pietro Mocaveros Farbror. Den första vinkällaren byggdes då i det historiska centrumet av staden Monteroni di Lecce ca femhundra meter från det stora torget. Vin tillverkades då och såldes lokalt på marknaden i Lecce med omnejd.

I över ett halvt sekel har Familjen Mocavero arbetat med vin. Familen Mocavero hade redan sedan 1920-talet arbetat med vindruvor och vinstockar men på den tiden hade man även produktion av oliver. Med tiden började marknaden och sättet vin såldes på att förändras. Detta samtidigt som efterfrågan på vin ökade. Dessa förändringar ledde till att företaget omstrukturerade och år 1994 startades Mocavero wine company där Pietro Mocaveros söner, Francesco och Marco Mocavero nu idag sköter verksamheten.

Francesco och Marco Mocavero tog därmed vid vinmakartraditionen men införde innovationer och nya tekniker. Idag forsätter man njutningsfullt att bara välja de bästa druvorna för att producera högkvalitativa viner.

År 1994 deltog Mocavero för första gången på den internationella vin-mässan VINITALY där man mycket framgångsrikt presenterade 1989 års årgång av vinet PUTEUS.  Denna riserva har därefter producerats under åren 1990-1991- 1993-1995- 1997-1998- 2000-2001, 2003samt 2005.

Vinet är idag ett av företagets storsäljande produkter. Nu i Sverige lanseras för förstagången årgång 2007 av samma riserva under namnet PUTEUS Salice Salentino D.O.C Riserva 2007

För mer läsning finner ni en artikel via nedanstående länk:

Nyhetsbrev Puteus

Mvh Hampus på Vinia