Helginspo med vintips

2 msk ättika
4 msk socker
6 msk vatten

Koka upp 1-2-3-lagen. Dela rödlöken. Hacka hälften till stekning och skiva resten i tunna skivor. Lägg den skivade löken i lagen och dra från plattan. Låt stå.

Tina kantarellerna i micron om dessa är frysta. Fräs sedan den hackade löken i smör och tillsätt kantarellerna, fräs alltsammans tills vätskan kokat ur och kantarellerna fått fin färg, salta och peppra. Tillsätt en skvätt grädde och låt koka in i någon minut. Riv sedan ner parmesan efter smak och hackad persilja (spar lite till garnering).

Servera nygräddade våfflor med en klick kantarelltopping och picklad rödlök. Garnera med persilja eller timjan.

Kompanjonen i glaset

Smörstekt svamp och Caravan Durif är lite extra goda vänner. Båda är vänner av hösten, värmer gott och har mycket smak. Grädde och parmesan är tacksamma side kicks då fett är en utmärkt smakbrygga som även gör att man vågar använda ett lite kraftigare vin.

Caravan Durif (art.nr 6573, 89 kr) från New South Australia är vårt senaste tillskott i portföljen. Otroligt smakrikt vin med balanserade fattoner och mycket fruktighet. Producenten John Quarisa har utöver sin egen vinproduktion uppdrag som vindomare i några av världens största vintävlingar. Alltså finns en hel del kunskap om vad många tycker är gott. Caravan Durif är både publik och konnässörig och det ser vi inte minst i försäljningssiffror och goda omdömen från svenska vinjournalister - jätteroligt tycker vi förstås.

Sagt om Caravan Durif:

FYND!

"Över till rött och ännu en rätt udda druva: Durif, eller Petit Sirah som den oftast kallas i Nya Världen. Australiska Caravan Durif har dock behållit det sydfranska originalnamnet: ett rödfruktig, saftigt och lättgillat vin i snyggt balanserad grillstil."
Håkan Larsson, Dagens Industri

"Tät mörk frukt och tjärtablett i doften. Rikt lakritssmakande med tydliga vaniljtoner och varm, mustigt pepprig eftersmak. Ett bra vin som erbjuder en fin smakupplevelse”
Anders Melden, Livets Goda

• Alkoholhaltiga drycker