Scarlet Runner Shiraz – En ekologisk Fast lansering

DEN 1 DECEMBER lanserar Vinia vinet Scarlet Runner Schiraz i Systembolagets fasta sortiment. Vinet är ekologiskt och består av 85 % shiraz, 10 % cabernet sauvignon, 2.5 % viognier och 2.5 % grenache.

Vinet är fruktigt och kryddigt, med aromer av plommon, blåbär och choklad. Det har en lång eftersmak med en rostad fatkaraktär. Viognierkomponenten ger komplexitet och en exotisk touch till vinet. Det passar perfekt till klassiska kötträtter som Boeuf Bourguignon. För att lyxa till lite extra kan det användas som det röda vinet i grytan.

Producenten Spring Seed Wine Co. kommer från hjärtat av McLaren Vale. Dalen ligger cirka fyra mil söder om Adelaide och har i och med sin närhet till havet ett nästan unikt läge. Spring Seed Wine Co. som också producerar vin under namnet Battle of Bosworth, är belägen i Willunga, som grundades år 1837. Familjen har odlat druvor sedan slutet av 1840-talet. 1970 grundade Peter och Andrea Bosworth Edgehill Vineyards. År 1995 tog deras son Joch över och påbörjade samma år arbetet med vingårdens ekologiska konvertering.

2001 grundades Battle of Bosworth av Joch och hans partner Louise Hemsley Smith. Idag har man ett stort antal 20 år gamla ekologiska vinrankor. Vinstockarna är ekologiskt certifierade i A-klass av Australian Certified Organic.

"Det är fantastiskt roligt att lansera ännu ett vin i det fasta sortimentet från Spring Seed. De visar återigen vilka otroligt bra viner de producerar. Per Engström, VD Vinia"

Arbetet i vingården sker enligt gammaldags metoder, som liknar hur vingårdar drevs för 50 år sedan, innan syntetiska bekämpnings- och gödningsmedel blev tillgängliga. Som ett steg i detta har man utvecklat en effektiv metod för användning av ogräs – för att bekämpa just ogräs. Joch eliminerar oönskade växter med hjälp av Bermuda-smörblomman, som vanligtvis själv är en oönskad liten planta. Vingården är belägen 130 meter över havet. Klimatet är medelhavslikt, med varma somrar och måttliga vintrar. Jorden innehåller mestadels “urrbrae”, slamjord från kvartärperioden. Närheten till havet, vinterdominerad nederbörd, låg luftfuktighet och relativt hög avdunstning skapar perfekta förhållanden för ekologisk vinodling.

Vinet är en Standard CD, Premium DE lansering. Läs mer om vinet i den bifogade redaktionella artikeln.

• produktbilder