Storsäljande ekovin nu med bättre kvalité och nytt lägre pris!

I år var Per Engström (VD på Vinia) på plats i Swartland för att vara med och blanda den nya årgången och det genomfördes en vertikalprovning av de 4 senaste årgångarna. Under provningen märkte vi att vinrankorna uppnått en högre mognad under åren, vilket resulterat i en lite annorlunda smakprofil.

Vinerna visar definitivt bättre balans och elegans, med toner av röd frukt snarare än mörka bär som var mer förekommande när vi mycket framgångsrikt lanserade vinet på den svenska marknaden för 4 år sedan.

Här valde vi att investera i kvalité på vinet och tillsatte en bra beståndsdel av Reserva-vin som tas direkt från faten. Reserva-vinerna visar på stor komplexitet och fantastisk ekintegration men kanske ännu viktigare är att Cabernet och Merlotkomponenten i synnerhet uppvisar en stor koncentration av mörk frukt.

Som ett resultat har vi valt ut de bästa faten och blandat i dessa i 2016 års vin, för att producera vad vi tycker är den bästa blenden sedan producenten började göra sitt eget vin på vingården för 10 år sedan.

Vinet visar underbar harmoni och balans, i kombination med väl integrerad ek och en härlig koncentration av svarta och röda bär. Det är vår förhoppning att den nya årgången säkerligen kommer glädja både nya och återkommande konsumenter som gillar Org de Rac´s ekologiska viner.