Eco Rojo – ekologiskt, biodynamiskt och veganskt från Francisco Gómez

DEN 1 MARS lanserar Vinia vinet Eco Rojo i Systembolagets fasta sortiment. Det är den andra lanseringen från producenten Francisco Gómez. Vinet är ekologiskt, biodynamiskt och vegancertifierat. Det är en sammansättning av druvorna monastrell och syrah. Eco Rojo är ett mycket fruktigt och smakrikt vin med inslag av mörka körsbär, björnbär, kryddor, örter och lakrits. Det är ett perfekt allroundvin för bufféer med många olika smaker, gärna till grillat kött och mustiga grönsaksrätter.

Skörden sker på natten under låg temperatur för att bevara fräschören. Därefter sker en varsam krossning av druvorna. Druvmassan kyls ner och sedan sker en kallmaceration för att bevara primärfrukten. Jäsning sker sedan i temperaturkontrollerade rostfria tankar, vid högst 25 grader. Efter jäsning pressas vinet varsamt i en pneumatisk press. Druvjuicen genomgår därefter malolaktisk jäsning innan det stabiliseras och kylfiltrerar. Sedan kvarstår endast buteljering på flaska.

Bakom vinet står Bodegas Francisco Gómez som grundades år 2001 och har sina odlingar i Spanien, nära staden Villena. Vineriet ligger i en magnifik dal bland frodiga gröna backar och svindlande berg, som varvas med torra flodbäddar och böljande kullar. Beläget vid Medelhavets inland, ca 700 meter över havet, har denna dal ett mikroklimat som alltid varit perfekt för vin- och olivodlingar. Francisco Gómez är en self-made vinentreprenör utan anrikt producentnamn eller arv från tidigare generationer bakom sig. I ett land med recession och hög arbetslöshet blomstrar vingården tack vare Francisco Gómez dröm. Drömmen om att erbjuda vinälskare något unikt och speciellt, med passion och ett stort mått av känsla bakom.

”Våra viner har själ, väcker sinnena och trollar fram älskade minnen. De speglar den kärleksfulla omsorg och allt mödosamt arbete som vi lägger på dem. De gör det också möjligt för oss att rädda och bevara våra traditioner. Att visa världen den unika kulturen i vårt land och i vårt arv.” Francisco Gómez

För Francisco Gómez är områdets uråldriga arv mycket viktigt och han gör allt för att bevara dess unika terroir. Miljö, hållbarhet och passion är producentens ledord, i kombination med de stränga krav som fastställs genom den ekologiska och biodynamiska certifieringen. Francisco Gómez har genom åren noggrant fört samman traditionella och lokala metoder för vinframställning. Tillsammans med de mest moderna tekniska metoderna har han lyckats etablera ett arbetssätt som är äkta, lämpligt och anpassat till området. Det gör hans viner både unika och passionerade. Vinet kommer från DO Alicante och lanseras i butikssegmentet Standard BDC, Premium CDE.

NAMN: Eco Rojo

DRUVSORT: 50 % monastrell, 50 % syrah

PRIS: 69 kr

LAND: Spanien

Ursprung: Alicante

ART.NR: 2521

PRODUCENT: Francisco Gomez (Hacienda La Serrata S.L.)

PASSAR TILL: Ett allroundvin för bufféer med många olika smaker. Gott till grillat kött och mustiga grönsaksrätter.

• produktbilder
  • biodynamiskt vin