Hyllningsvinet Domaine Habrard Cuvée MarieThérèse lanseras i september

Domaine Habrard Cuvée Marie-Thérèse (2819, 179 kr) lanseras första september i Systembolagets fasta sortiment och är förutom producentens flaggskeppsvin även en hyllning till Laurent Habrards mor vid samma namn. Hon drev framgångsrikt domainen efter sin makes bortgång och lärde upp sin son Laurent som idag driver Domaine Habrard.

Stor, intensiv doft av svarta vinbär och bigarråer, söt tobak och en hint av läder. Smaken är komplex och fyllig med frisk syra och karaktärer av mörk frukt som mogna bigarråer och björnbär. Ursprungstypisk kryddighet av svartpeppar och en hint av rökta charkuterer.

Vinet är gjort på 100% Syrah som skördas mellan den 25 september och 5 oktober. Vinifiering sker på traditionellt vis utan tillsatta sulfiter och därefter lagras vinet på franska barriquer i 1 år. Nästa årgång kommer vinet vara ekologiskt certifierat.

Journalister som inte provat vinet är välkomna att höra av sig till rebecka@vinia.se för varuprov.

Läs gärna hela nyhetsbrevet som finns under relaterat material!

• crozes-hermitage
  • domaine