Populära Domaine Habrard Crozes-Hermitage blir ekologiskt

I april 2012 lanserade vi vinet Domaine Habrard Crozes-Hermitage i Systembolagets fasta sortiment.

Det är med glädje vi nu kan meddela att årgång 2012 finns att köpa på Systembolaget och förutom att flaskan har fått en ny design så är vinet nu ekologiskt.

Arbetet med att omvandla vingården till en ekologisk vingård har pågått sedan 2008. Laurent Habrards engagemang för denna konvertering sträcker sig även utanför vingården och vinifieringen. Man har bland annat anslutit sig till ett lokalt bevattningsprojekt i syfte att spara denna knappa resurs, elektriciteten som används är så kal­lad ”grön el”, endast naturlig kork används till flaskorna och man övervakar nära hur domänens traktorer och fordon används för att minimera koldioxidutsläppen.

Varje detalj i verksamheten har analyserats och konverteras till ett hållbart och ekologiskt ar­betssätt och nu är alltså Domaine Habrard Crozes-Hermitage 2012 ett certifierat ekologiskt vin.

Den nya årgången har samma typiska syrah-karakteristik av plommon, körsbär, charkuterier, vitpeppar och en subtil rökighet. Otroligt smakrikt med lång eftersmak. Passar utmärkt till grillat kött med örtrostad potatis. Pris 119 kr, artikelnummer 2861.

Vinjournalister som ännu inte provat den nya årgången är välkomna att höra av sig för samples.

• Alkoholhaltiga drycker

• ekologiskt vin
  • rhone
  • crozes-hermitage
  • vin
  • habrard

För Vinia är engagemang och passion viktiga ledord. Vinia har byggt upp ett väl utvecklat nätverk med producenter som delar Vinias värderingar och tillverkar ett urval av världens mest intressanta viner.

För mer information om oss besök vår hemsida www.vinia.se eller kontakta oss via info@vinia.se eller 08-732 59 95