Silvermedalj till Veuve Ambal - bästa mousserande vinerna 100-199 kr

Veuve Ambal Cremant de Bourgogne vann i veckan silvermedalj i Världens Viners stora blindtest av mousserande viner. Med sina prisvärda 119 kr tog Veuve Ambal hem silvermedaljen i klassen 100-199 kronor.

Motiveringen från Världens Viner:

"7911 Veuve Ambal Crémant de Bourgogne (Vinia Sweden) Veuve Ambal 119 kr FS

Bra balans, fin frukt med äppelinslag, citrus, fin syra i öppen stil. Smaken är varmfruktig men ändå skarp med påtaglig citruskaraktär och bra brödighet. Öppet och drickvänligt."

Ett riktigt prisvärt alternativ till Champagne med sin tydliga brödighet och mogna äpplen. Passar riktigt bra till klassiska rätter som Toast Skagen, anklevermousse och steak tartar.

Namn: Veuve Ambal Crémant de Bourgogne

Land: Frankrike

Producent: Veuve Ambal

Art. nr: 7911-01

Pris: 119 kr

Storlek: 750 ml

Ursprung: AOP Crémant de Bourgogne

Druvsort: 70 % chardonnay 15 % pinot noir, 15 % aligoté

Årgång: N/V

Karaktär: Torrt, friskt och nyanserat med inslag av citrus, gula och röda äpplen, persika och rostat bröd.

Om Veuve Ambal: Veuve Ambal grundades av Marie Ambal 1898. Producenten har under sex generationer tillverkat kvalitetsvin i Bourgogne. De har sitt säte i Rully, som ligger i Côte Chalonnaise. Ett område rikt på historia – vinproduktionen i Rully startade redan under romarriket. Veuve Ambal framställer Crémant de Bourgogne-viner och andra mousserande viner av de burgundiska druvsorterna aligoté, chardonnay, pinot noir och gamay. Veuve Ambal är den ledande producenten av Crémant de Bourgogne med åtskilliga internationella utmärkelser bakom sig.

Vinmakare: Jean Pierre Depaquis

Passar till: Perfekt som aperitif. Passar även till sparrissoppa, chèvre chaud, crème ninon och andra rätter som med fördel avnjuts tillsammans med champagne.