Storsäljande viner utan pesticider och farliga kemikalier - Cameleon

Utbudet från Domaine Bousquet som finns på Systembolaget representerar en bred rang viner från otroligt prisvärt ingångsvin till premiumvin. Cameleon-serien sålde närmare en miljon flaskor under förra året och nu har vi ökat producentens värvaro i beställsningssortimentet med Domaine Bousquet Malbec Dulce Natural samt Domaine Bousquet Grande Reserve Chardonnay ( denna lanseras i januari). Bekanta viner i bestälningssortimentet är Domaine Bousquet Reserve och Grande Reserve på malbec. Den sistnämnda blev förövrigt utsedd, med årgång 2009, till världens bästa malbec av Decanter. Samtliga viner är ekologiska och druvorna handplockade.

Den bästa anledningen till att köpa ekologiska livsmedel i allmänhet är helt enkelt att frukten smakar mycket bättre, men utan tvekan finns det också sunda hälsoskäl för detta. Studierhar visat att ekologist odlade druvor har mer vitaminer och spårämnen än konventionellt odlade livsmedel och naturligtvis så kommer inte livsmedlet ha behandlats med giftiga kemikalier. Det finns stora grupper av bekämpningsmedel som används i det konventionella jordbruket, av vilka många är extremt giftiga för människor, som orsakar cancer och andra sjukdomar. Så kallade godtagbara nivåer beräknas för varje av dessa kemikalier och deras risker för människors hälsa utvärderas. Undersökningar visar dock genomgående att mycket högre resthalter ofta uppträder i en del livsmedel, dessa halter är högre än de tillåtna av regeringen.

Det finns också liten kunskap om de långsiktiga effekterna av dessa kemikaliska föreningar eller av ”cocktail-effekten” (på vilket sätt deras toxicitet kan öka genom att de blandas). Många forskningsresultat har visat att ekologiskt producerade livsmedel har högre mängder av nyttiga mineraler, essentiella aminosyror, vitaminer och lägre risker från livsmedelspatogener och mykotoxiner (Carlo Leifert, professor i ekologiskt jordbruk, Direktör för Tesco Centre for Organic Agriculture). Flera tillsatser som är tillåtna för vanliga viner är inte tillåtna för ekologiskaviner. Även sulfiter som syftar till att avsluta oxideringen av vinet, måste hållas till mindre än hälften av den nivå som tillåts för konventionella viner.

Argentina erbjuder ett av de bästa områdena för att odla friska druvor, detta på grund av många unika egenskaper. Domaine Bousquets vingårdar ligger vid den andinska foten på en höjd av 1250 meter över havet. Vid dessa höga höjder är lufttemperaturen relativt sval och skadedjur trivs sällan på denna höjd. Producenten har alltid trott på att göra bättre vin av ekologiska druvor som odlas i en hälsosam och naturlig miljö, utan konstgödsel, bekämpningsmedel eller insektsmedel som kan skada jord, växter och djurliv och i slutändan även visa sig i vinet.

Klimatet i Tupungato är högöknen med varma sommardagar samt kalla nätter, vilket ger stora skillnader i dag-natt temperatur, låg luftfuktighet och väldränerad jord. Även vingårdarna är belägna på idealiskaöstra sluttningar i bergskedjan Anderna, där vinrankorna bevattnas med Andernas smältvatten genom ett naturligt och av vinmakaren kontrollerat system, allt detta spelar in för vinernas unika karaktärsdrag. Domaine Bousquet gör viner på traditionellt sätt. All frukt handplockas, vilket innebär att bara de bästa klasarna väljs ut. Inga mekaniska pumpar eller bådar vanliga på annat håll används, vilka kan extrahera för många sträva fenoler (tanniner) i druvjuicen. Under mognaden är minsta möjliga störning regeln.

Cameleon-serien har nu bytt årgång till 2013 som är en av de bästa årgångarna i Tupungato och om någon journalist eller vinskribent inte provat dessa ännu är ni välkomna att höra av er till rebecka@vinia.se för varuprov. Detsamma gäller för övriga produkter.

• ekologiskt
  • tillsatser