18 miljoner till utmaningsdriven innovation

Metoder för snabb, kostnadseffektiv renovering av miljonprogrammets fastighetsbestånd, innovationer för effektiv återanvändning av textilier och lösningar för förbättrad folkhälsa genom minskat saltintag. Det är några av de 36 projekt som får finansiering i initieringsfasen av VINNOVAs program Utmaningsdriven innovation.

Innovationer är nödvändiga för att kunna möta globala samhällsutmaningar, som klimatfrågan och de krav som en åldrande befolkning ställer på hälso- och sjukvården i många länder. Samtidigt innebär utmaningarna möjligheter att skapa tillväxt och ekonomisk utveckling.

VINNOVA har inom programmet Utmaningsdriven innovation identifierat fyra samhällsutmaningar där Sverige har goda förutsättningar för globalt konkurrenskraftiga lösningar: Informationssamhället 3.0, Hållbara attraktiva städer, Framtidens hälsa och sjukvård och Konkurrenskraftig produktion.

Fokus i det första steget i programmet är att utveckla en idé och att skapa en projektgrupp som kan ta sig an utvecklingsarbetet. Ofta krävs ett samarbete mellan företag, privata och offentliga aktörer och mellan olika forskningsområden.

Följande 36 projekt får finansiering med sammanlagt 18 miljoner kronor, varje projekt får som mest 500 000 kronor:

Framtidens hälsa och sjukvård
'Icke-infekterande urinvägskatetrar' genomförs av 3 parter under ledning av Umeå universitet och Madeleine Ramstedt.
'Saltreduktion i livsmedel för förbättrad folkhälsa och stärkt konkurrensförmåga' genomförs av 13 parter under ledning av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Tim Nielsen.
'Health Sharing Co-operative (HSC)' genomförs av 3 parter under ledning av Göteborgs Universitet och Axel Wolf.
'Kvalitetssäkrad och tillgänglig rehabilitering genom internet (internetbaserad rehabilitering, IR)' genomförs av 4 parter under ledning av Danderyds sjukhus AB och Aniko Bartfai.
'Utmaningar för svensk alarmeringstjänst' genomförs av 4 parter under ledning av Lindholmen Science Park och Bosse Norrhem.
'Avancerad diagnostik i onkologi en test bädd för risk prediktion av prostata cancer' genomförs av 3 parter under ledning av Lunds universitet och Carl Borrebaeck.
'Förbättra hälsa, forskning och affärsmöjligheter genom evidensbaserade patientcentrerade hjälpmedel' genomförs av 6 parter under ledning av Göteborgs Universitet och Johan Cederlund.
'Smarta textilier ger hållbar arbetshälsa' genomförs av 4 parter under ledning av Kungliga Tekniska Högskolan och Kaj Lindecrantz.
'Proaktiv cancervård' genomförs av 5 parter under ledning av Lunds universitet och Fredrik Nilsson.

Hållbara attraktiva städer
'Återbruk i byggsektorn som innovativ affärsmodell' genomförs av 4 parter under ledning av IVL Svenska Miljöinstitutet och Carina Loh Lindholm.
'Beslutsstöd för att förhindra mikrobiologisk förorening i dricksvatten' genomförs av 8 parter under ledning av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Pernilla Arinder.
'Mobil Depå' genomförs av 11 parter under ledning av Viktoria Swedish ICT och Niklas Arvidsson.
'En snabbare och kostnadseffektivare renovering av hela miljonprogrammets fastighetsbestånd' genomförs av 3 parter under ledning av Sustainable Innovation i Sverige och Thomas Sundén.
'Den Odlande Matbazaren - industriell närodling som utnyttjar restresurser i cirkulära flöden' genomförs av 13 parter under ledning av Invest in Landskrona och Håkan Knutsson.
'Mat i kretslopp' genomförs av 5 parter under ledning av Stockholms kommun och Maria Lennartsson.
'Robusta sorterande system för stadens organiska restprodukter' genomförs av 6 parter under ledning av JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik och Ida Sylwan.
'God innemiljö i energieffektiva byggnader' genomförs av 7 parter under ledning av IVL Svenska Miljöinstitutet och Sarka Langer.
'Future City Flow' genomförs av 10 parter under ledning av Sweden Water Research och Marinette Hagman.
'Kretsloppsbaserad foderproduktion- stadens restavfall blir mat via fiskfoder' genomförs av 6 parter under ledning av Findus Sverige och Matilda Olstorpe.
'GreenRoof Explore' genomförs av 3 parter under ledning av Visionskompaniet Arkitektur & Projekt och Tuva Sköld.
'Stadens hållbara ljudrum' genomförs av 7 parter under ledning av Sveriges Lantbruksuniversitet och Carola Wingren.
'ECO Governance' genomförs av 8 parter under ledning av IVL Svenska Miljöinstitutet och Östen Ekengren.
'Smart water management to promote sustainable urban development in Nairobi, Kenya' genomförs av 3 parter under ledning av Ericsson AB och Marcus Nyberg.
'Öppen kommunikation för smart fjärrvärme' genomförs av 5 parter under ledning av IVL Svenska Miljöinstitutet och Peter Sandö.

Informationssamhället 3.0
'Fackverket 3.0 - Fler ledstänger för länkade öppna data' genomförs av 3 parter under ledning av Bobitek AB och Börje Lewin.
'VinterCykla!' genomförs av 4 parter under ledning av Luleå tekniska universitet och Arne Gylling.
'Digital inkludering i det uppkopplade samhället för grupper med speciella behov' genomförs av 3 parter under ledning av SICS East Swedish ICT AB och Arne Jönsson.
'Precisa positioneringssystem för förbättrad vårdlogistik' genomförs av 3 parter under ledning av Lunds universitet och Karin Johansson-Mex.
'Batterilös IoT' genomförs av 4 parter under ledning av Uppsala universitet och Thiemo Voigt.
'Långsiktig säkerhet för uppkopplade enheter' genomförs av 4 parter under ledning av Lunds universitet och Martin Hell.
'Personcentrerad hälso och sjukvård - digital insamling för utvärdering av vitalparametrar' genomförs av 3 parter under ledning av Lunds universitet och Karin Johansson-Mex.

Konkurrenskraftig produktion
'Svensk innovationsplattform för textilsortering (SIPTex)' genomförs av 3 parter under ledning av IVL Svenska Miljöinstitutet och David Palm.
'Fler mer hållbara kunderbjudanden' genomförs av 11 parter under ledning av Swerea IVF och Gunilla Clancy.
'Konkurrenskraftig produktion av träfiber-baserade kompositer' genomförs av 7 parter under ledning av Swerea SICOMP och Angelika Bachinger.
'Nya lösningar för ökad tillgång till ekologiska vegetabiliska råvaror och produkter' genomförs av 7 parter under ledning av Chalmers Tekniska Högskola och Marie Alminger.
'ECOCOAL Biokol med ekologiska och sociala mervärden för globalt konkurrenskraftig industri' genomförs av 5 parter under ledning av IVL Svenska Miljöinstitutet och Jenny Gode.

Daniel Rencrantz, 08-473 31 84, Daniel.Rencrantz@VINNOVA.se