22 miljoner till innovation i offentligt finansierad verksamhet

Videostöd för förbättrad sjukvårdsrådgivning, en ny inkluderande stadsbyggnads¬process och återvinnings¬centraler som är öppna dygnet runt. Det är några av de projekt som får finansiering av VINNOVA för att planera, utveckla eller införa nyskapande lösningar inom offentligt finansierad verksamhet.

Projekten får finansiering genom utlysningen FRÖN - För ökad innovation i offentligt finansierad verksamhet. De kommuner, landsting och andra aktörer som blivit beviljade medel får stöd för att planera, utveckla eller införa behovsdrivna innovativa lösningar i sina verksamheter.

- Innovation erbjuder nya lösningar på välfärdens utmaningar och vi stödjer nu projekt i alla mognadsfaser, från planering av innovativa idéer till utveckling och användning av nyskapande lösningar. Projekten har stor potential att bidra till både ökad samhällsnytta och tillväxt, säger Daniel Forslund, chefsstrateg och ansvarig för Innovationskraft i offentlig verksamhet på VINNOVA.

I denna omgång får 13 planeringsprojekt, 13 utvecklingsprojekt och 2 införandeprojekt stöd med sammanlagt 22 miljoner kronor.

FRÖN Planering
SSynCAHD - Utveckling av en ontologi för syndromklassificering av djurhälsodata, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, 502 450
Digitala biblioteket - gemensam webbplattform för folkbibliotek, Stockholms kommun, 375 000
SymBIOs - att både kunna ge och få, Akademiska Sjukhuset, 250 000