Fyra nya testbäddar lyfter svensk miljöteknik

En flyttbar testfabrik som ger skogsindustrin möjlighet att testa det nya supermaterialet Nanocellulosa, en testbädd för utveckling av teknik för energieffektiv gruvbrytning, en testbana för höghastighetståg i vinterklimat och en ny testanläggning för energieffektiva fordon med låga utsläpp. Dessa fyra projekt får nu finansiering av VINNOVA.

Som en del av regeringens miljöteknikstrategi satsar VINNOVA på utveckling av testbäddar inom miljöteknikområdet. Syftet är att skapa fler konkurrenskraftiga företag, hållbar tillväxt, ökad export och fler arbetstillfällen med bas i svensk miljöteknik. Testbäddsutlysningen kompletterar VINNOVAs övriga miljötekniksatsningar genom stöd till utveckling av testbäddar för svenska miljöteknikföretags behov av att testa och verifiera nya miljöinnovationer.

Vårens ansökningsomgång har resulterat i fyra nya projekt som får finansiering:

Transporterbar demonstrationsfabrik för nanocellulosa, INNVENTIA, Stockholm,  3 miljoner
En flyttbar testfabrik som ger skogsindustrin möjlighet att testa det nya supermaterialet Nanocellulosa.

Energiförsörjning för gruvbrytning ur ett miljö- och energiperspektiv, AB Samarkand 2015, Ludvika, 1,5 miljoner
En nationell testbädd som skapas i Bergslagen för utveckling av teknik för energieffektiv gruvbrytning.

Rail Test Nordic RTN, McLead AB, Skellefteå, 1,5 miljoner
Mellan Jörn och Arvidsjaur projekteras landets första testbana för prov med höghastighetståg i vinterklimat

ELOV Energy-efficient LOw-emission Vehicle lab, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Borås, 1,5 miljoner
Uppbyggnad av ny testanläggning i Borås för energieffektiva och lågemitterande fordon där också lufttryck simuleras.

Moa Eklund, handläggare, 08-473 32 89, Moa.Eklund@VINNOVA.se

• Miljö, energi