Innovationspris för finansiella lösningar i fattiga länder

Gisele Mwepu, grundare av Okapi Finance, tilldelas utmärkelsen Årets innovationstalang. Organisationen bidrar till att ge befolkningen i fattiga länder möjlighet till snabba och trygga finansiella transaktioner.

Utmärkelsen Innovationstalangerna uppdaterar bilden av samtidens innovatör genom att lyfta fram förebilder och inspiratörer. För att stimulera kreativitet och nytänkande behövs fler kvinnor i innovativa miljöer. Därför uppmärksammar vi i år framstående kvinnor som bidragit till nyskapande lösningar.

Årets tre vinnare präglas av passion, mod och nytänkande. De ligger alla bakom idéer som bidrar till samhällsutveckling och breddar synen på vem en samtida innovatör är. Utmärkelsen delades ut på torsdagen under Vinnovas innovationsdag.

Vinnare Innovationstalangerna 2017

Årets innovationstalang - Gisele Mwepu, Okapi
Årets utmanare – Josefin Landgård, KRY
Årets möjliggörare – Jessica Stark, SUP46

Årets innovationstalang går till Gisele Mwepu som med ett enormt driv och en vilja att förbättra människors liv har skapat Okapi Finance. Okapi har bidragit till att minska det finansiella utanförskapet i fattiga länder genom att ge befolkningen möjlighet att genomföra snabba och trygga finansiella transaktioner och få legitimitet hos banker och finansiella institutioner. Det bidrar till ett tryggt, inkluderande och hållbart finansiellt system i fattiga länder.

Årets utmanare Josefin Landgård har genom att digitalisera den traditionella sjukvården utmanat branschen på många vis. KRY moderniserar och innoverar genom att digitalt erbjuda möte med legitimerade läkare för vem som helst, oavsett var man befinner sig. Med KRY vill Josefine förbättra sjukvårdens tillgänglighet och samtidigt reducera trycket som vår växande befolkning har på den traditionella vården.

Årets möjliggörare tilldelas Jessica Stark, som med SUP46 har möjliggjort för Sveriges unga startup-bolag och entreprenörer att få avgörande kontaktnät, vägledning och inspiration för att skapa de bästa förutsättningarna för unga bolag att lyckas. Hon har skapat en vibrerande mötesplats där startups kan utvecklas och på så sätt främjat Sveriges framtida näringsliv.

Jury
Agnes Wold, professor i bakteriologi, Sahlgrenska akademin
Sven Hagströmer, entreprenör och styrelseproffs
Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen
Anna Wikland, Googles Sverigechef
Ashkan Pouya, grundare Serendipity
Fabian Bengtsson, styrelseledamot och delägare NetOnNet Group
Charlotte Brogren, generaldirektör Vinnova

Utmärkelsen Innovationstalangerna delas ut av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och görs i samarbete med WES och Part Stockholm.

Läs mer på www.innovationstalangerna.se

Karin Wallton, 08-473 32 43, karin.wallton@vinnova.se

• Ekonomi, finans

Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vår uppgift är att främja hållbar tillväxt i Sverige genom finansiering av behovsmotiverad forskning och utveckling av effektiva innovationssystem. Vinnova är ett statligt verk under Näringsdepartementet och nationell kontaktmyndighet för EU:s ramprogram för forskning och utveckling. Generaldirektör är Charlotte Brogren.