Innovativa startups får stöd av Vinnova

Nu får 92 startup-bolag med innovativa affärsidéer dela på 27 miljoner från Vinnova. Bolagen får finansiering för att utveckla nyskapande lösningar som kan nå marknaden och bidra till Sveriges utveckling och konkurrenskraft.

Bolagen, som valts ut i konkurrens bland drygt 400 ansökningar, får ett bidrag på 300 000 kronor.

- Startup-bolag är viktiga för att få fram nya innovationer som driver på utvecklingen i näringsliv och samhälle. Stödet gör det möjligt för dessa nyskapande bolag med riskfyllda projekt att våga prova sina idéer och komma en bit på vägen att hitta en investerare, kund eller partner, säger Anna Edwall, programansvarig på Vinnova.

Exempel på innovativa startups som nu får finansiering för att utveckla sina idéer:

Cryptolens AB, AI-optimering av licensintäkter för mjukvara och appar, som ger mjukvaruföretag möjlighet att kommersialisera sin mjukvara på ett säkert sätt.

Skira AB, Kollaborativ intelligens och datadrivet beslutsfattande inom jordbrukssektorn, som skapar möjligheter att förändra arbetssätt och handel.

Gigital AB, Interaktiv förhandling och automatiserat kontraktsskapande för artistbokning.

Svalan AB, Utveckling av affärsmodell där kommuner i stadsplaneringen ska kunna använda kunskap om transaktionsdata som uppskattar individers konsumtionsrelaterade klimatpåverkan.

Scientific Ed Tech AB, Utveckling av ett adaptivt inlärningsverktyg för matematik, som kan förbättra elevernas resultat.

Subdetect AB, Utveckling av en lösning som larmar och hjälper till att lokalisera dykare som kommer ifrån sin grupp.

På denna sida finns hela listan med bolag som får finansiering

Anna Edwall, 08-473 31 66, anna.edwall@vinnova.se