Krisen svår men inte avgörande för många innovativa småföretag

Lågkonjunkturen är kännbar men inte avgörande för många svenska innovativa småföretag. Många upplever dock problem med att få extern finansiering från till exempel banker och privat riskkapital. Det visar en ny VINNOVA-undersökning.

Sweco Eurofutures och SKOP har, på uppdrag av VINNOVA, under juni intervjuat 114 innovativa små och medelstora företag inom tillverkning, tjänsteproduktion och life science om lågkonjunkturens effekter och deras framtida utveckling.

Undersökningen visar att två av tre innovativa småföretag anser att lågkonjunkturen inte hittills påverkat deras satsningar på strategiskt utvecklingsarbete. Vart femte företag har minskat sina satsningar och vart femte företag har ökat satsningarna. Strategiskt utvecklingsarbete är utveckling av nya, eller förbättrade befintliga, varor, tjänster eller processer, till exempel genom forskning eller konstruktions- och utvecklingsarbete.

- I tuffa tider satsar de företag som kan på nya innovationer. Viljan att förnya sig, att finnas kvar och växa när det vänder uppåt är tydlig, säger Jenni Nordborg, VINNOVA.

Tillverkningsföretagen har drabbats hårdast av lågkonjunkturen. Jämfört med för ett år sedan har 80 procent av de tillverkande företagen upplevt en minskad orderingång och 70 procent av företagen har minskat sin personalstyrka.

Nästan vart femte företag har lagda varsel eller planerar att varsla personal i år. Andelen är störst bland de tillverkande företagen (29 procent), och minst bland life science-företagen (8 procent).

Bland de företag som sökt extern finansiering under det senaste året, cirka 40 procent, upplever en majoritet att det blivit svårare eller mycket svårare. Främst gäller detta för bankfinansiering och finansiering från privat riskkapital.

- Företagens svar visar att offentliga satsningar på FoU i småföretag är viktiga för framtiden. Satsningarna hjälper inte i det akuta läget men under krisen är det extra viktigt att möjliggöra långsiktig utveckling, säger Jenni Nordborg.

Urvalet i undersökningen baseras på företagslistor från Svenskt Näringsliv och VINNOVA. De svarande har främst varit företagens VD. VINNOVA planerar att genomföra en mer omfattande undersökning senare i år där mer generella resultat för hela företagspopulationen ska kunna dras.

Läs hela undersökningen: http://www.vinnova.se/Publikationer/Produkter/En-undersokning-av-innovativa-foretags-syn-pa-strategiskt-utvecklingsarbete-i-sparet-av-lagkonjunkturen/

För ytterligare information: Jenni Nordborg, VINNOVA, telefon 070-225 38 75.