Nystartade innovativa företag får 300 000 kronor var

En ny tjänst för sista minuten-köp av evenemangsbiljetter, sömnhörlurar med integrerad pulsmätare och mätutrustning för säkrare återupplivning av nyfödda. Det är några av de projekt som får finansiering av VINNOVA genom en satsning på nystartade innovativa företag.

Det är 15 företag får finansiering genom programmet VINN NU, som riktar sig till nystartade innovativa företag.

- Sverige behöver fler nya innovativa företag, som kan bli framtida tillväxtföretag. I denna omgång har vi riktat oss till nystartade bolag med unga i åldern 18-30 år i ledningen, säger Maria Kaaman, handläggare på VINNOVA.

Varje företag får 300 000 kronor:

Kostnadseffektiv avkastningsoptimering inom lantbruk genom precisionsstyrning av insatsvaror, AB AX TILL LIMPA, Bjärred, Kontaktperson: Johan Rickardsson, johanrickardsson@hotmail.com

Mätutrustning för monitorering och säkrare återupplivning av nyfödda, Monivent AB, Göteborg, Kontaktperson: Maria Gustafsson, maria@monivent.se

Feedback Note - Effektivare kommunikation mellan uppdragsgivare och webbutvecklare, Feedback Note AB, Stockholm, Kontaktperson: Axel Nordenström, axel@feedbacknote.com

Framtagning av mjukvara för effektivisering vid återförsäljning av begagnade barnkläder, WE LOVE GOOD THINGS AB, Stockholm, Kontaktperson: Annelie Näs, annelie@kittat.se

Skräddarsytt benchmarkstyrkort för aktörer inom det entreprenöriella ekosystemet, UBI INDEX AB, Stockholm, Kontaktperson: Ali Amin, ali@ubiindex.com

Spontano - en ny innovativ tjänst för sista minuten-köp av evenemangsbiljetter, Spontano AB, Stockholm, Kontaktperson: Ludvig Linse , ludvig@spontano.se

Careerdate - en online- och mobilplattform som möjliggör för redan anställda att arrangera events och spontana möten med potentiella kandidater, BEYOND HR AB, Stockholm, Kontaktperson Christoph Skrobol, christoph.skrobol@beyondhr.de

En ny app som på ett pedagogiskt och lekfullt sätt lär barn att bygga och publicera sin egen hemsida, Codarica AB, Stockholm, Kontaktperson: Sanna Nilsson, sanna@codarica.com

Anatomia - ett digitalt hälsoverktyg för barn som genom spel som uppmuntrar lärande, egenvård och ansvarstagande, Exponential AB, Stockholm, Kontaktperson: Claudia Olsson, claudia.olsson@gmail.com

EdQu - digitalt verktyg för utbildningssektorn som hjälper elever, lärare och annan personal att bättre förstå och förbättra sin verksamhet, Edqu AB, Stockholm, Kontaktperson: Karl Murray, karl.pauli.murray@gmail.com

30minMBA – sammanfattningar av management-litteratur i ljud och text på mobilen, Skillstar Ventures AB, Stockholm, Kontaktperson: Therese Gedda, therese@30minMBA.com