Nystartade innovativa företag får 300 000 kronor var

Marknadsutveckling för molntjänst för TV- och filmbranschen, utveckling av en webbaserad musikstudio och smutsavvisande beläggningar på kompressorblad. Det är några av de 15 projekt som får finansiering genom programmet VINN NU som riktar sig till nystartade innovativa företag. Företagen finns i Göteborg, Karlskrona, Linköping, Lund, Malmö, Rengsjö, Stockholm och Uppsala.

Sverige är beroende av att det startas nya innovativa utvecklingsbaserade företag, som kan bli framtida tillväxtföretag. Med finansiering i mycket tidiga stadier, där intresset från den privata finansieringsmarknaden är lågt, bidrar VINN NU till att fler nya, utvecklingsbaserade företag får förutsättningar att växa.

Varje företag får 300 000 kronor. Bakom satsningen står VINNOVA och Energimyndigheten. Dessutom satsar VINNOVA tillsammans med Tillväxtverket på nya företag startade av unga personer (18-30 år). En finansieringsomgång hålls på våren och en på hösten.

2013 - Vårens VINN NU-företag:

Aqwary AB (Linköping) -Säkerhetsprodukt för sportdykare. Kontaktperson: Anders Brodin, tel 072-503 80 03.

Criss AB (Rengsjö) – Samlad, överskådlig lednings- och informationsdelningssystem för bl a blåljusorganisationer. Kontaktperson: Roland Norgren, tel 0705-565669.

Cyclicor AB (Lund) - Polyuretaner som är miljövänliga och isocyanatfria.  Kontaktperson: Kristofer
Cook, tel 0708-796580.

Dramatify AB (Åkersberga) - Mobil onlinetjänst för administration, kommunikation, samarbete och dokumentdistribution inom TV- och filmbranschen. Kontaktperson: Annika Lidne, tel 0704-350545.

Eastit Group AB (Stockholm) – Rekryteringsprocess för små och medelstora företag för mer tillförlitlig och träffsäker rekrytering. Kontaktperson: David Johansson, tel 0733-391336.

Elinguabooks Sweden AB (Stockholm) - Språkinlärningsverktyg som underlättar att läsa e-böcker på främmande språk. Kontaktperson: Scott Reed, tel 0768-34 02 37.

ExScale Biospecimen Solutions AB (Uppsala) - Storskalig extraktion av nukleinsyror (DNA/RNA) ur vävnadsprover som kan underlätta diagnostik bl a. Kontaktperson: Mats Högberg, tel 0705-465021.

Ontheflea AB (Malmö) - Loppisapp - som gör det enkelt och billigt att i närområdet bli av med överflödiga saker. Kontaktperson: Ola Andersson, tel 0708-42 48 73.

Playwerk AB (Stockholm) - Plattform för en webbaserad inspelningsstudio för både riktiga och digitala instrument och sång. Kontaktperson: Björn Melinder, tel 070-8746415.

Ten Medical Design AB (Göteborg) - Lättare skyddskläder för personal och patienter vid bilddiagnostisk undersökning med röntgenstrålning. Kontaktperson: Fredrik Gellerstedt, tel 0704-293165.

Tunoxa AB (Uppsala) - Sårvårdsprodukter som ger optimal sårläkning, minimal smärta och förhindrar infektion för brännskadepatienter samt patienter med svårläkta sår inom geriatrin. Kontaktperson: Maria Strömme, tel 0701-679104

United Services Sweden AB (Hässelby) - Smutsavvisande beläggningar på kompressorblad på bl a flygplan, fartyg, oljeplattformar. Kontaktperson: Peter Asplund, tel 070-7705984.

Specialsatsning på unga:

EOO Sweden AB (Karlskrona) - Mobil app för att rehabilitera personer med afasi och ge människor med språkstörning ett enkelt och kraftfullt kommunikationsverktyg. Kontaktperson: Sebastian Sjöberg, tel 076-2955234.

Radinn AB (Lund) – Vattenfarkost utan beroende av vind, båt eller vågor med tillräckligt hög fart för stående åkning, tyst, miljövänlig. Kontaktperson: Philip Werner, tel 0702-99 55 66.

Vilosten AB (Göteborg) - Gravstenar med ny tillverkningsmetod, avancerade former, lägre pris, halverad vikt med enklare hantering och montering. Kontaktperson: Stina Relfsson, tel 0730-62 50 26.

Ann-Louise Persson, handläggare, 08-473 30 38
Daniel Holmberg, pressekreterare, 08 - 473 30 53