Över 180 miljoner till utmaningsdriven innovation

Innovativ teknik för framtidens akutsjukvård, gröna hållbara lösningar för framtidens städer och utveckling av telekommunikationstjänster på landsbygden. Det är några av de projekt som får finansiering av VINNOVA genom programmet Utmaningsdriven innovation. Sammanlagt handlar det om 181 miljoner kronor som går till 56 olika projekt.

VINNOVA har identifierat fyra samhällsutmaningar där Sverige har goda förutsättningar för globalt konkurrenskraftiga lösningar: Informationssamhället 3.0, Hållbara attraktiva städer, Framtidens hälsa och sjukvård och Konkurrenskraftig produktion.

-  Utmaningar är en viktig drivkraft för innovationer. De projekt vi nu finansierar kan utveckla konkurrenskraftiga och hållbara lösningar som efterfrågas globalt och som kan bidra till att skapa tillväxt och nya jobb i Sverige, säger Charlotte Brogren, generaldirektör för VINNOVA.

Projekten består av breda samarbeten där högskolor och universitet, näringsliv och offentlig sektor samverkar.

Några exempel på projekt som får finansiering:

Inom området Framtidens hälsa ges stöd till utveckling av innovativ teknik för framtidens akutsjukvård som minskar belastningen på akuten, ökar ambulanstillgängligheten och gör att akuta patienter tas emot av rätt sjukvårdsteam.

Inom området hållbara attraktiva städer ges finansiering till projektet Stadsbruk. Genom att odla på outnyttjad mark, och förvalta kompetenser ska projektet bidra till att skapa jobb, ekologiska närproducerade produkter och en mer socialt integrerad stad med grön hållbar tillväxt.

Inom området konkurrenskraftig produktion ges stöd till ett projekt som ska utveckla en användarvänlig plattform där restprodukter kan byta ägare istället för att gå till spillo. Något som skapar konkurrensfördelar för industrier och tjänsteföretag som vill arbeta för ett hållbart samhälle.

Inom området Informationssamhället 3.0 ges stöd till ett projekt som ska ta fram lösningar för telekommunikationstjänster på landsbygden. Nya lösningar behövs inom områden som teknik, reglering och affärsmodeller för att få bra mobiltäckning. Om projektet lyckas kommer både civilsamhället och industrin på landsbygden att gynnas.

Finansiering ges till projekt som finns i två olika steg, där det första steget handlar om initiering av projekt och det andra steget om samverkansprojekt där lösningarna utvecklas och testas. 35 projekt får finansiering i steg 1 med sammanlagt 17 miljoner kronor och i steg 2 får 21 projekt stöd med 164 miljoner.

Läs om alla projekt som får finansiering

Daniel Rencrantz, handläggare, 08-473 31 84, Daniel.Rencrantz@VINNOVA.se