Stöd till innovativa idéer inom offentlig verksamhet

E-tjänster för hjärtsviktspatienter i egenvård, utveckling av bibliotek som medborgarnas gemensamma arbets- och mötesplats och gemensam utformning av avfallskärl för källsortering i stadsmiljö. Det är några av de projekt som får planeringsbidrag av VINNOVA för att utveckla innovativa idéer inom offentlig verksamhet.

Projekten får finansiering genom utlysningen FRÖN - För ökad innovation i offentlig verksamhet. De kommuner, landsting och andra aktörer som blivit beviljade medel får ett planeringsbidrag för att utveckla en innovativ idé, som kan resultaten i behovsdrivna innovativa lösningar.

- Det är spännande att se så många projektidéer som kan skapa förändringar och innovationer i offentlig verksamhet. Flest ansökningar kommer från kommuner och landsting, men det är mycket positivt att även en stor myndighet som Försäkringskassan är med och dessutom en offentligt finansierad privat vårdverksamhet, säger Madeleine Siösteen Thiel, som är ansvarig för utlysningen på VINNOVA.

I denna tredje omgång av utlysningen får 12 projekt stöd med sammanlagt 4,9 miljoner kronor. VINNOVA planerar att öppna fler FRÖN-utlysningar under året där det förutom stöd till planering även ska ges finansiering för att utveckla och införa innovationerna.

Personliga webbmöten inom myndighetsvärlden, Försäkringskassan, 500 000 kronor

Projektet ska utreda möjligheterna att skapa en myndighetsgemensam plattform för att erbjuda personliga webbmöten. Plattformen ska kunna användas av flera myndigheter, både för gemensamma kundmöten och vid överlämningar mellan olika myndigheter. Kontaktperson: Sandra Thunström, sandra.thunstrom@forsakringskassan.se

E-tjänster för hjärtsviktspatienter i egenvård möjlighetsanalys för tillvaratagande av behovsanalys, Jönköpings läns landsting, 370 000 kronor
Ska låta patienter, närstående och personal tillsammans med utvecklingsledare och forskare arbeta fram en behovsbild kring vilket stöd, till exempelvis e-tjänster och nya samverkansformer, som behöver utvecklas för att skapa förutsättningar för väl fungerande egenvård.
Kontaktperson: Caroline Fruberg, caroline.fruberg@lj.se

Närodlat ekogrönt till offentliga kök med sociala vinster, Växjö kommun, 437 000 kronor
Projekten ska undersöka vilken organisation och ett arbetssätt som fungerar för att en odling ska fylla flera behov inom den offentliga sektorn och ta fram en plan för finansiering av ett fortsättningsprojekt för att genomföra en demonstration av konceptet. Kontaktperson: Maria Unell, maria@miljoresurslinne.se

Utveckling av bibliotek som medborgarnas gemensamma arbets- och  mötesplats, Stockholms kommun, 199 000 kronor
Planeringsprojekt som ska leda till en projektplan för en försöksverksamhet för Allmänna kontoret på biblioteket i Hässelby - en vision om offentliga arbets- och mötesplatser.
Kontaktperson: Ann-Christine Norman, ann-christine.norman@stockholm.se

Gemensam utformning av avfallskärl för källsortering i  stadsmiljö, Malmö kommun, 282 000 kronor
Projektet ska ta fram gemensamma grunder för användaranpassad utformning av avfallskärl för källsortering i stadsmiljö i svenska kommuner. Kontaktperson: Arne Mattsson, arne.mattsson@malmo.se

Tjänstelabb offentlig sektor, Region Värmland kommunförbund, 275 000 kronor