VINNOVA finansierar karriärlyft för forskare

Ytterligare 17 forskare får nu finansiering för internationella samarbeten genom VINNOVAs program Mobility for Growth. Programmet ska bidra till ökad internationell erfarenhet för individer som kan bli framtidens ledare vid företag, forskningsinstitut och universitet.

Mobility for Growth förstärker möjligheterna till forskarmeritering genom finansiering av internationell mobilitet. Programmet riktar sig till forskare inom svensk industri samt internationell akademi och industri. Programmet har nyligen anpassats efter företagens behov av kortare perioder av forskningsmeritering utomlands.

- Det handlar om att stärka tillgången på duktiga individer med internationell erfarenhet som kan bli framtidens ledare vid företag, forskningsinstitut, universitet, högskolor och centrumbildningar. Det är viktigt för Sveriges framtida utveckling, säger Erik Litborn, som är ansvarig för programmet på VINNOVA.

Över 150 forskare beräknas under 2013-2018 få möjlighet till vidare forskarmeritering baserat på strategiska internationella samarbeten. Inledningsvis satsas 225 miljoner kronor, varav 125 miljoner från VINNOVA och knappt 100 miljoner från EU-kommissionen.

VINNOVA finansierar upp till halva forskarlönen och kostnader för mobiliteten under högst tre år. Forskarens arbetsgivare finansierar resten av lönen.

I denna femte omgång får 17 forskare finansiering för att jobba i en ledande forskningsmiljö:

Helen Fagerlind - SAFER/Chalmers och Neuroscience Research and The George Institute for Global Health, Australien
Martin Andersson - Lunds universitet och Forschungszentrum Jülich GmbH, Tyskland
Tomas Strömberg - Linköpings universitet och Beckman Laser Institute and Modulated Imaging Inc, US samt Perimed AB
Fredrik Asplund – Kungliga Tekniska Högskolan och Rolls-Royce Plc, England, Tyskland och Norge
Petronella Kettunen - Göteborgs Universitet och Neuro-Bio Ltd., England
Jens Lagerstedt - Lunds universitet och Pfizer Inc, USA samt Zealand Pharma A/S, Danmark
Céline Heuzé - Göteborgs Universitet och University of Oxford, England
Jacqueline Lai - Göteborgs Universitet, Harvard Medical School, USA och University of British Columbia, Canada
Isabella Concina - Luleå tekniska universitet och University of Brescia, Italien
Elina Eriksson - Karolinska Institutet och University of Texas, USA
Hiroshi Nakato - Uppsala universitet och University of Minnesota, USA
Michelle Knowles - Uppsala universitet och University of Denver, USA
Joakim Ekström - Uppsala universitet och University of California, USA
Fabienne Cap - Uppsala universitet och University of Stuttgart, Tyskland
Patrik Henriksson - Stockholms Resilience Centre Stockholms universitet och WorldFish Center, Malaysia samt Leiden University, Nederländerna
Wadood Hamad - SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB och University of British Colombia, Canada
Saroj Kumar - Uppsala universitet och Canadian Light Source, Canada samt Uppsala Universitetssjukhus

Programmet förstärker även möjligheterna till forskarmeritering för forskare inom områden med behov av bättre könsbalans på senior nivå. Meriteringen sker i internationella samarbetsprojekt mellan näringsliv, forskningsinstitut, akademi och/eller offentliga parter.
Läs mer om Mobility for Growth på VINNOVA.se/mobility

Erik Litborn, VINNOVA, 08-473 31 98, Erik.Litborn@VINNOVA.se