VINNOVA satsar på forskarskolor

Sverige behöver fler forskarskolor som erbjuder studenter bra samverkan med näringslivet och offentlig verksamhet. Därför satsar VINNOVA sammanlagt 187 miljoner kronor på nya eller förstärkta forskarskolor. Varje forskarskola kan finansieras med 1-4 miljoner kronor per år i fyra år. I dag finns det närmare 20 000 forskarstuderande i Sverige. Uppskattningsvis är bara drygt 1 000 av dessa aktiva i någon av de cirka 50 existerande forskarskolorna. Forskarskolor finns idag främst kopplade till universitet och högskolor. Skolorna erbjuder kurspaket för grupper av doktorander inom olika områden. Genom finansiering från det nya VINNOVA-programmet VINNPRO ska forskarskolorna både förstärkas och utökas, främst i de svenska starka forsknings- och innovationsmiljöerna. Målet är att forskarskolorna ska ha en starkare och tydligare samverkan med näringslivet och den offentliga verksamheten. VINNPRO kan till exempel finansiera utveckling och genomförande av kurser, ökad personrörlighet mellan akademi och näringsliv samt helt nya forskarskolor eller masterutbildningar. Forskarskolan kan vara organiserad på ett institut eller ett företag alternativt högskolan eller universitetet och samverka med en etablerad eller ny centrumbildning i en stark forsknings- och innovationsmiljö. Centrumbildningen ska ha en etablerad samverkan mellan akademi, institut, näringsliv och offentlig verksamhet inom ett nationellt, regionalt eller tematiskt styrkeområde. - Om vi i Sverige ska kunna vara internationellt konkurrenskraftiga, så måste också våra studenter tidigt i forskarutbildningen odla kontakterna med omvärlden. Forskarskolor är ett av de mest konkreta sätten för våra starka forsknings- och innovationsmiljöer att hjälpa studenterna med den kontakten, säger Jenni Nordborg, VINNOVA. Satsningen VINNPRO utförs i två steg där det första är ett planeringsbidrag för att ta fram samverkansplaner. I ett andra steg finansieras projekt för att genomföra utvalda samverkanskoncept. Upp till tio planeringsbidrag kan få högst 100 000 kronor vardera. Varje satsning kan sedan få 1-4 miljoner kronor per år under perioden 2007-2014. Sammanlagt satsar VINNOVA 187 miljoner kronor på forskarskolorna under åtta år. För etablerade forskarskolor är sista dag för ansökan om planeringsbidrag den 4 december och fullständig ansökan ska vara inne senast den 16 april nästa år. En utlysning riktad till nya forskarskolor öppnas under 2007. För ytterligare information: Jenni Nordborg, VINNOVA, telefon 08-473 30 75, eller Anders Hedin, VINNOVA, telefon 08-473 31 26. En informationsdag om VINNPRO hålls den 13 november, se: http://www.vinnova.se/vinnova_templates/CalendarEvent____12867.aspx. Läs mer om VINNPRO på: http://www.vinnova.se/vinnova_templates/Page____12759.aspx