VINNOVA tar över huvudansvaret för Guldlänken

Guldlänken är tävlingen för bra e-tjänster inom kommun, landsting och statlig förvaltning. Från och med i år tar VINNOVA över huvudansvaret för tävlingen som samtidigt får en tydligare koppling till innovationer. Tävlingen Guldlänken startade 1999 på initiativ av dåvarande IT-kommissionen och branschorganisationen Promise. Guldlänken belönar bra e-tjänster inom kommuner, landsting och statlig förvaltning. VINNOVA tar över huvudansvaret för tävlingen från och med i år. Medarrangörer är VERVA och Sveriges Kommuner och Landsting. I år prioriteras särskilt de innovativa kvalitéerna. Det innebär att det är nytänkandet som juryn i första hand prövar, inte hur många som kan utnyttja tjänsten. Det innovativa kan till exempel handla om att möta behov på nya sätt, tjänstens innehåll, nya kanaler, ny teknik eller den samverkan som gjort tjänsten möjlig. - Den nya inriktningen på Guldlänken ligger i linje med regeringens ambitioner att öka tempot i utvecklingen av statsförvaltningen. Dessutom gynnar en ökad utveckling av innovativa e-tjänster i offentlig förvaltning IT-företag och andra företag som levererar produkter och tjänster, säger Madeleine Siösteen Thiel, VINNOVA. Anmälan görs senast 31 mars 2007. Juryn nominerar fyra bidrag som samtliga får presentera sin tjänst under konferensen Offentliga Rummet i Örebro, 29-31 maj, där också vinnaren utses. Vinnaren ska också få möjlighet att presentera sin tjänst i ett europeiskt sammanhang. Mer information och möjlighet till anmälan finns på www.guldlanken.se För ytterligare information: Madeleine Siösteen Thiel, VINNOVA, e-post Madeleine.Siosteen-Thiel@VINNOVA.se, telefon 08-473 31 42, eller Anders Larsson, e-post anders.larsson@calaha.se, telefon 060-16 95 70. Henrik Brånstad pressekreterare VINNOVA 101 58 Stockholm tel 08-473 30 30 mobil 070-512 55 61 e-post henrik.branstad@VINNOVA.se www.VINNOVA.se