Ytterligare 32 miljoner till testbäddar inom miljöteknik

Utveckling av testbäddar för solenergi, vindkraft i kallt klimat, handel med koldioxidkrediter, frystorkning av avloppsslam, återvinning av plast och ekologisk livsmedelsproduktion. Det är några exempel på projekt och områden som VINNOVA nu stödjer genom programmet Testbäddar inom miljöteknikområdet.

Som en del av regeringens miljöteknikstrategi satsar VINNOVA från 2013 och framåt på utveckling av testbäddar inom miljöteknikområdet. Syftet är att skapa fler konkurrenskraftiga företag, hållbar tillväxt, ökad export och fler arbetstillfällen med bas i svensk miljöteknik.

Testbäddsutlysningen kompletterar VINNOVAs övriga miljötekniksatsningar genom stöd till utveckling av testbäddar för svenska miljöteknikföretags behov av att testa och verifiera nya miljöinnovationer.
Hittills har VINNOVA vid två ansökningstillfällen fördelat totalt 41 miljoner kronor för perioden 2013-2015 . I den nu avslutade andra ansökningsomgången får 29 projekt dela på 32 miljoner kronor.

Följande 29 projekt har beviljats anslag:

Fullskaliga projekt

Testcenter för vindkraft i kallt klimat, SWEREA MEFOS, Luleå, 3 000 000

Testbädd för koldioxidkrediter från skogen, ÖVERTORNEÅ KOMMUN, 3 000 000

Svensk ligninbaserad kolfiber, INNVENTIA, Stockholm, 3 000 000

Fältutrustning för separering av tungmetaller från organiska sediment från sjöbotten, TechMarket Sweden AB, Stockholm, 1 890 000

Solpaneler som integrerat byggnadselement, Solibro Research AB, Uppsala, 790 000

Eftermontering av solvärme - ett verifieringsprojekt, EfficaxEnergy AB, Lund, 542 000

Testbädd för nya solenergilösningar med fokus på teknik- och affärsutveckling, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Borås, 3 000 000

DuraPulp - Verifiering och Validering (DPW), Södra Skogsägarna, Varberg, 3 000 000

Fullskalig demonstrationsanläggning för frystorkning av avloppslam, FUTURE ECO NORTH SWEDEN AB, Boden, 2 930 000

Testbädd för ´One Tonne Life´ CO2-avtryck tracker, Vattenfall AB, Stockholm, 2 000 000