Snyggingen Babylon's Peak Shiraz Mourvèdre Grenache byter årgång!

Babylon's Peak Shiraz Mourvèdre Grenache från familjevingården Babylon´s Peak i Sydafrika byter nu årgång till 2009. Den bästa årgången hittills! Vinet bjuder på mörka bär, kaffe, choklad och kryddor - allt i en mer balanserad och snyggare stil, som får dina smaklökar att dansa vilt.

Vinet är fortfarande gjort på druvorna Shiraz Mourvèdre och Grenache. De tre musketörerna. De är alla planterade på väldränerad, vittrad granitjord, på torra områden som ger mycket små bär med hög koncentration i smak och doft. Grenache är den enda druvan som blir bevattnad innan skörd.

Efter skörden som skedde för hand förvarades druvorna i kylrum, avstjälkades och krossades för att sen kallmacereades innan jäsningen startades i öppna jäskar. Malolaktisk jäsning genomfördes på franska ekfat. Efter att den var avslutad fick vinet lagras i minst 12 månader på franska ekfat, både nya och gamla fat.

Resultatet blir ett vin med en kryddig och fruktig doft av kaffe, vitpeppar, choklad, mörka bär och fat. Smaken tar vid och följer upp kryddigheten och den intensvia frukten med inslag av mörka bär, kaffe, vitpeppar, choklad och rostade ekfat. En lång härlig eftersmak med kryddiga inslag.

Babylon's Peak Shiraz Mourvèdre Grenache 2009
Art nr 2067, 139 kr
Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment

För mer information om vinet hänvisar vi till Lisa Hägglund, lisa@vinovum.se, 073 404 29 29.

Läs gärna mer om vinet och producenten här

Vinovum

• sydafrika
  • babylon´s peak