Vinovum låter konsumenterna utmana vinkritikerna i ny digital kampanj

Vinimportören Vinovum tar ett helt nytt grepp: i en kombinerad TV- och onlinekampanj låter man konsumenterna utmana vinkritikerna angående nya Portal da Aguia Rosé – ett vin som nyligen utsågs till Sveriges bästa rosé bag-in-box. Genom att sätta betyg och ge ett omdöme har man chansen att vinna en resa till Portugal.

Lagom till grillsäsongen tipsar vinimportören Vinovum om den prisbelönade boxen Portal da Aguia Rosé. I en kombinerad TV- och onlinekampanj ger man konsumenterna möjlighet att själva bedöma vinet och tävla om en resa för två till Portugal. Man får besöka vinproducenten Quinta da Alorna och bo på deras slott. Tävlingen hittas på www.parasollboxen.se och kampanjen har producerats av den digitala produktionsbyrån Animero.

Portal da Aguia Rosé är även känt som ”Parasollboxen” och har funnits på Systembolaget i ett år. Det blev snabbt ett av de populäraste rosévinerna på box och har hyllats av flera vinkännare. Bengt Frithiofsson gav i TV4 Nyhetsmorgon betyget fyra solar och omdömet ”Generösa hallontoner, örtig med en behaglig sötma. Perfekt till picknick.” Expressen belönade vinet med hela fem getingar och beskrev det som ”Bästa roséboxen. Pigg och energisk smak med drag av körsbär och hallon. Bäst rosé!“

Vid Vinordic Wine Challenge 2012, som hölls den 26 april och som är Sveriges enda EU-certifierade vinprovning, blev Portal da Aguia Rosé Sveriges bästa rose bag-in-box och belönades med guld och mest prisvärda boxen (Gold+Best Value).

”Parasollboxen är perfekt till picknicken, grillad fisk eller att bara njuta av en ljum sommarkväll. Nu vill vi höra vad du tycker! När det gäller vin finns egentligen inget rätt eller fel, man ska helt enkelt välja det man tycker om” säger Björn Persson, VD på Vinovum.

”Hela det kreativa upplägget bygger på att utnyttja de fina recensionerna som Portal da Aguia Rosé fått av vinkritiker. Tycker konsumenterna att vinet är lika bra som vinkritikerna? Vi ville också producera en film som inte ser likadan ut som all annan vinreklam utan istället präglas av sommar, sol och rosé på ett annorlunda sätt. Resultatet blev en helt 3D-animerad reklamfilm där betygen i form av solar och getingar finns med på ett naturligt sätt i en sommarmiljö.” säger Michael Fogelqvist, VD på Animero.

Portal da Aguia Rosé kommer från regionen Ribatejos i Portugal och produceras av Quinta da Alorna, som är en av Ribatejos främsta vinmakare.  Portal da Aguia Rosé görs på druvorna Tempranillo, Touriga Nacional och Castelão, och finns i Systembolagets fasta sortiment för 179 kr, art nr 2524.

Om rosévin

En vanlig missuppfattning är att rosévin framställs genom att man blandar rött och vitt vin, men så är det inte. Rosévin framställs av blå druvor genom att skalen får ligga med i pressmusten efter att druvorna krossats, tills dess att rätt kulör erhålls. Oftast räcker det med några få timmar.

Om Animero

Animero är en digital produktionsbyrå som startades 2001 och har kontor i Helsingborg och Stockholm. Bland uppdragsgivarna finns företag som TV4, Haribo, Kinnarps, Kronägg och Universal Music.

För mer information hänvisar vi till,

Björn Persson, Vinovum, Regeringsgatan 109, 111 39 Stockholm.
Mobil: 073-404 00 44, e-mail: bjorn@vinovum.se
Web: www.vinovum.se
läs mer om vinet här

Michael Fogelqvist, Animero, Kungsgatan 6, 252 21 Helsingborg.
Tel: 042-400 04 11, mobil: 070-94 04 94, e-mail: fogel@anmero.com
Web: www.animero.com

• Livsstil

• rosévin
  • animero
  • parasollboxen
  • portal da aguia rose

Vinovum startades 2004 av Björn Persson och har sedan starten byggt upp en stor portfölj av vinproducenter med viner från hela världen. Idag arbetar Vinovum med import, marknadsföring, försäljning och distribution av vin till Systembolaget, butiker, restauranger och grossister. Bolaget ingår i holdingbolaget Vingruppen AB.