Fakta förbättrar tågets rykte!

Grönt ljus för infrastrukturen Foto: Trafikverket

Green Cargo meddelar i dag att orsaken till urspårningen vid Stockholm södra i november var ett axelbrott på deras lok.

Green Cargo inledde en noggrann utredning direkt på plats samma morgon. Utredningen har undersökt en rad möjliga orsaker till urspårningen men inte funnit andra orsaker än det axelbrott på loket som Green Cargo berättade om i ett pressmeddelande 26 november 2013"  (Utdrag ur pressmeddelande 2013-02-05)

De politiker som kastade sig över denna händelse och gjorde den ett politiskt slagträ borde ha avvaktat utredningen. Det var inte brister hos Trafikverket eller brist på pengar från regeringen som orsakade olyckan.

Järnvägens rykte har de senaste månaderna påverkats av spekulationer. Nu får man hoppas att fortsatta politiska utspel baseras på fakta.

Det var tur för den fortsatta avregleringen att loket inte ägdes och kördes av ett privat företag.

De tågresenärer som funderar på säkerheten under resorna torde kunna glömma den här händelsen.

Idégruppen Vi Resenärer