Resenärerna saknar tryckta och garanterade tågtider

En nödvändig information för oss resenärer

Först togs anslagen om ankommande tåg bort på landets järnvägsstationer och nu är också informationen om avgående tåg borta. SJ säger att tryckta tidtabeller snabbt kan bli inaktuella. De hänvisar till den information man får när man ringer SJ eller söker på deras hemsida. Sveriges Radio hade nyligen ett inslag där en 92-årig resenär utan internet kom med ett tåg från Falun till Stockholm tack vare hjälp från andra resenärer

Nu finns tågtiderna endast på SJ:s hemsida och på sajten www.resplus.se. SJ garderar sig dock och skriver på hemsidan att informationen ska kontrolleras genom att söka i ”Köpa resa” eller i deras app".Den tryckta samlingstidtabellen för landets tågtrafik, ResPlus - tidigare Sveriges Kommunikationer, ges inte längre ut. SJ och de andra tågbolagen vill inte finansiera utgivningen.

Den tryckta tågtidtabellen och anslagen på järnvägsstationerna visade tidigare SJ:s utbud av trafik under den närmaste tiden. Informationen låg till grund för resenärernas planering både på kort och lång sikt. Den var också SJ:s ”skyltfönster” mot marknaden med en förteckning av bolagets utlovade tjänster.

När SJ nu säger att tryckta tider kan bli inaktuella snabbt så betyder det att bolaget inte längre garanterar ett visst utbud av trafik.  Ett tåg som är annonserat på webben kan utan större problem dras in. Ett tåg som visar sig ha svårt att hålla tidtabellen ges snabbt nya tider så att förseningsstatistiken blir bättre.

För oss resenärer innebär detta att vi inför varje resa borde kontakta SJ för att få dagsfärsk information om trafikläget. Nu fungerar det lyckligtvis inte så. De allra flesta tågen tycks följa tidtabellen.

Alla har inte tillgång till internet i vardagens alla situationer och ett besked per telefon från SJ kan ta mycket lång tid. Det självklara är det finns information på alla järnvägsstationer om de tågtider som gäller och den informationen borde även finnas på turistbyråer, bibliotek, hotell och andra offentliga platser.

IKEA ger fortfarande ut en diger katalog varje år. Resebyråerna har inte slopat sina kataloger trots internet. Clas Ohlsons katalog har kommit ut i 90 år och är fortfarande mycket populär.

Att SJ inte längre ger ut någon ”katalog” kan således inte bero på internet utan torde bero på att SJ tillsammans med Trafikverket inte vågar garantera ett fast trafikutbud.

Jan-Åke Bosell
Trafikskribent

• Resor

Idégruppen Vi Resenärer har sedan 1993 bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi är helt vanliga resenärer och tillika bilister som önskar att kollektivtrafiken kunde bli ett attraktivt komplement till bilismen.

Jan-Åke Bosell

Presskontakt Trafikredaktör Ansvarig utgivare 08-7762610