SJ:s tur att arrangera nästa resenärsdag

Crister Fritzon, vd för SJ, och infrastrukturmininster Catharina Elmsäter-Svärd

I dag är det Resenärernas dag på 24 av landets järnvägsstationer. Det är ett initiativ som Trafikverket tagit. Det innebär att det finns personal från Trafikverket ute på dessa stationer för att svara på frågor och hjälpa till.

På Centralstationen i Stockholm vimlade det vid lunchtid av gulvästade personer från inte bara Trafikverket utan också från SJ och fastighetsbolaget Jernhusen. Näringsdepartementet var på plats med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i spetsen. På plats var också ett stort mediauppbåd inklusive Vi Resenärer

Generaldirektör Gunnar Malm, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd samt SJ:s nye vd Crister Fritzon gav pressen ett antal långa intervjuer.

På en fråga till vd Crister Fritzon om SJ kommer att sätta in bussar som ersätter indragna tåg vid mycket snö, då vägarna ofta snöröjs snabbare än järnvägen, och om kan SJ tänka sig att samarbeta med Swebus och därmed göra resan framkomlig gavs inget tydligt svar till Vi Resenärer. Han betonade att SJ har en "komma fram" garanti och man ser till att resenärerna får sådan information att de själva kan fatta beslut om hur resan ska ske.

Mot bakgrund av allt negativt som sägs i samband med att nya tågbolag kommer upp spåren, betonade Gunnar Malm att han är positiv till denna utveckling men ser också de nya frågeställningar  som detta skapar.

När det gäller de problem som resenärerna får när Trafikverket stoppar trafik på grund snö hänvisade Gunnar Malm till Crister Fritzon.

De gulvästade var samlade kring den plats när media befann sig. De resenärer som befann sig ute på perronger och i Cityterminalen hade därför ingen möjlighet att ställa frågor till Trafikverket.

Resenärerna har mycket sällan anledning att kontakta Trafikverket. Deras kontakter ska ske till SJ och till övriga tågbolag, som Arlanda Express, SL, Tågkompaniet, Öresundståg m. fl. Samtidigt får vi komma ihåg att Trafikverkets personal har begränsad möjlighet att svara på frågor rörande biljettrutiner mm.

Det är högst ovanligt att ett företag sänder ut de som ansvarar för produktionen till sina kunder. Kontakten med kunderna tas av säljare. Nästa Resenärenas dag bör därför arrangeras av tågbolagen, gärna med SJ i spetsen.

Jan-Åke Bosell

• Resor

Idégruppen Vi Resenärer har sedan 1993 bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi är helt vanliga resenärer och tillika bilister som önskar att kollektivtrafiken kunde bli ett attraktivt komplement till bilismen.

Jan-Åke Bosell

Presskontakt Trafikredaktör Ansvarig utgivare 08-7762610