Snålheten bedrar visheten hos SL

En busslinje Alvik-Liljeholmen måste finnas inplanerad för att snabbt användas vid stopp i spårvagnstrafiken.

Under helgen har Tvärbanan i Stockholm varit avstängd mellan Alvik och Stora Essingen.  Det drabbade hundratals resenärer som skulle åka mellan Alvik och Liljeholmen samt till och från Årstaberg (byte till pendeltåg). SL har hänvisat till ”alternativa färdmedel”.

Lördag eftermiddag fanns ingen personal på spårvagnshållplatsen i Alvik, som kunde svara på vad SL avser med ”alternativa färdmedel”. Det fanns heller ingen karta där eller annan information till resenärerna.

Enligt reseplaneraren fanns följande alternativ.
Alvik-Liljeholmen (vanlig restid 10 min): Tunnelbana till Gamla stan och där byte till tunnelbana mot Liljeholmen. Restid 25 min.
Alvik-Årstaberg (vanlig restid 13 min ): Tunnelbana till T-Centralen och där byte till pendeltåg. Restid 27 min.

Stoppet medförde som synes mycket långa restider för resenärerna.

Jag frågar mig varför inte SL satte in ersättningsbussar mellan Alvik och Liljeholmen via Gröndal. Då hade förseningarna för resenärerna varit marginella.

Ännu en gång kan jag  konstatera att SL inte sätter resenären i centrum, vilket man gjort om ersättningsbussar satts in. Nu tjänade man in kostnaden för ersättningstrafik, samtidigt som resenärerna fick åka runt halva stan för att ta sig mellan Alvik och Liljeholmen.

Om SL arbetar för att fler ska åka kollektivt gjorde berörda tjänstemän två fel. Dels var informationen om alternativa färdmedel värdelös för resenärerna och dels hade man kunnat utnyttjat Essingeleden för snabb ersättningstrafik. Vi hoppas man gör det nästa gång det är stopp i spårvagnstrafiken mellan Alvik och Gröndal/Liljeholmen,

De som frågar sig varför fler inte åker kollektivt i Stockholm har i denna händelse ett svar. Det är oftast mycket svårt att åka med SL och resorna tar, som i detta fall, mycket längre tid än med bil.

Skrivande resenär
Idégruppen Vi Resenärer